De stap naar de cloud is voor veel Belgische bedrijven een kwestie van lange adem. We overlopen drie cruciale vragen over timing, uitdagingen én de tevredenheid over cloudprovider.
We halen onze bevindingen op basis de ‘Whitelane 2020 It Sourcing Study’ over klanttevredenheid in België en Luxemburg, die we konden inkijken. Het bureau Whitelane Research doet het onderzoek elk jaar bij sourcingspelers en hun klanten.
Traditioneel komen in dat onderzoek vier categorieën van it-diensten aan bod: applications, infrastructure, network & telecommunications en end-user services. Maar dit jaar werden er twee afgezonderd die apart aan bod komen, en dit specifiek rond cloudproviders: cloudsoftware en -infrastructuur.
1. Timing: klanten trager dan leveranciers
Ook al is de trend rond cloud computing al even aan de gang, voor velen moet het nog beginnen. En zeker niet alle applicaties gaan naar de public cloud. Als bedrijven antwoorden hoe een groot percentage van hun application portfolio dat draait in een cloud platform, dan geven ze dit als antwoord.
Perspectief van de klant
Minder dan 10 procent in cloud: 14 procent
Tussen 10 en 30 procent in cloud: 25 procent
Tussen 30 en 50 procent in cloud: 21 procent
Tussen 50 en 70 procent in cloud: 15 procent
Meer dan 70 procent in cloud: 13 procent
Geen idee: 12 procent
Eindgebruikers houden er een andere strategie en timing op na dan leveranciers. ‘Het is inderdaad opvallend. Als we dit aan leveranciers vragen, dan schatten zij telkens in dat er binnen twee jaar in verhouding een groter percentage van die applicaties in een cloudplatform zal draaien’, merkt Jef Loos van Whitelane Research op. Kortom, het gaat dus trager dan leveranciers denken.
2. Uitdagingen: integratie wel, lock-in niet
Wat zijn de drie belangrijkste uitdagingen voor klanten om een succesvolle transitie naar de public cloud mogelijk te maken: integratie met de bestaande legacy-systemen (bij 61 procent van de bedrijven in de top drie), gevolgd door security- en privacy-kwesties (58 procent).
Governance en de interne mogelijkheid om cloud-oplossingen (en leveranciers) te beheren is de derde uitdaging met 42 procent.
Over deze drie uitdagingen zijn zowel klant als leverancier het eens. Opvallend is dat slechts 18 procent van de klanten het aspect ‘vendor lock-in of verlies van controle’ in de top drie van cloud-uitdagingen plaatst.
3. Tevredenheid van cloud providers: Oracle blijft achterwege
Whitelane Research vroeg ook naar de tevredenheid van cloudproviders, en dit zowel voor infrastructuur als softwarecloudplatforms.
Over infrastructuur kunnen we duidelijk zijn: Amazon Web Services (76 procent), Google Cloud Platform (76 procent) en Microsoft Azure (74 procent) staan met zijn drietjes in de top, en halen een cijfer waaruit blijkt dat hun klanten redelijk tevreden zijn.
Er zijn er die ook op enige afstand blijven, zoals Oracle-cloudplatform (62 procent) en vooral IBM-cloud (60 procent). ‘Oracle en IBM doen het in dat opzicht duidelijk wat minder’, bevestigt Loos.
Bij het softwarecloudplatform voert Servicenow de lijst aan (78 procent), gevolgd door Microsoft (76 procent), SAP en Salesforce.com (beide 72 procent). Google Suite volgt met 67 procent. Vooral de mindere prestatie van Oracle Netsuite aangaande tevredenheid (58 procent) valt op. Oracle valt hier onder de drempel van 60 procent, die staat voor ‘redelijk tevreden’.
Tevredenheid over iaas-leveranciers, klik op de afbeelding voor een vergroting | Tevredenheid over saas-leveranciers, klik op de afbeelding voor een vergroting |