Zakelijke inzichten halen uit big data, het is een markt die de laatste jaren stevig boomt. Veelal worden interne bronnen ingezet om die data te verzamelen. De Gentse startup Trensition pakt het anders aan en probeert via publieke bronnen trends in kaart te brengen. Onder meer verzekeraar Ageas maakt er gebruik van.
Trensition is een startup die mee werd opgericht door Mike Vanderroost. Vanderroost is een burgerlijk ingenieur fysica die na zijn studies nog een doctoraat in de wiskundige modellering afwerkte. Daarna ging hij aan de slag bij technologiebedrijven als Ontoforce en ML2Grow. Twee jaar geleden vonden hij en zijn kompanen Vincent Defour en Mathias Colpaert de tijd rijp om met een eigen bedrijf te beginnen. Colpaert is eveneens een burgerlijk ingenieur, Defour komt uit de consultantwereld.
‘Met Trensition hebben we technologie gebouwd die constant duizenden online-bronnen monitort op zoek naar relevante informatie voor bedrijven’, legt hij uit. ‘Dat gaat van nieuwsbronnen, kranten, magazines, blogs, over vaktijdschriften tot en met research-artikels en patentaanvragen. In totaal zijn het honderden miljoenen documenten. Uit al die data proberen we trends te monitoren en dus een antwoord te geven op de vraag: waar gaat de wereld naar toe? Als bedrijven daar inzichten in krijgen kunnen ze betere beslissingen maken.’
De trends die Trensition in kaart brengt, gaan erg breed. ‘Dat gaat over socio-economische trends, maar ook maatschappelijke trends, wetenschappelijke trends, technologische trends, consumententrends…noem maar op’, zegt Vanderroost. ‘Elke trend kunnen wij ook analyseren binnen de context van de klant, bijvoorbeeld naargelang de sector. Of naargelang de regio. Of we kunnen ook kijken wat de concurrentie doet.’
Al die inzichten worden volledig automatisch gegenereerd. ‘Daartoe hebben we zelf twee engines ontwikkeld. De ene scant voortdurend het web en verzamelt data. Met de tweede laten we machine learning-algoritmes op die data los voor diepgaande analyse. Alle software hebben we volledig zelf ontwikkeld. Tot een half jaar geleden draaide de programmatuur nog op onze eigen machines, maar sinds kort zijn we overgestapt naar de cloud.’
Probabilistisch te werk gaan
Voor verzekeraar Ageas vormen de inzichten die Trensition levert een aanvulling op de bevindingen van een eigen interne denktank (genaamd 2030) die het bedrijf enkele jaren geleden oprichtte. Het hoofddoel daarvan bestaat erin om verschillende lange-termijnscenario’s te onderzoeken en de impact van technologische en maatschappelijke trends op Ageas in te schatten.
Momenteel biedt Trensition zijn klanten nog digitale rapporten aan met hun bevindingen, maar daar komt binnenkort verandering in. Vanderroost: ‘We willen evolueren naar een online-platform waarop klanten dag en nacht kunnen inloggen en de voor hen relevante informatie kunnen consulteren. Pas op, we doen geen toekomstvoorspellingen, dat kan trouwens niemand. Beweringen als binnen vijf of tien jaar is het zus of zo, zijn onmogelijk. We kunnen wel probabilistisch te werk gaan en zeggen dat de kans dat dat het binnen vijf of tien jaar die of die richting uitgaat is zoveel procent.’
Buiten de drie oprichters heeft Trensition nog geen werknemers in dienst. De klanten bevinden zich vandaag nog hoofdzakelijk in de financiële sector, de consultancy en kapitaalsfondsen. ‘Het zijn typisch sectoren waar toekomstige strategieën heel belangrijk zijn’, zegt de dataspecialist. ‘Maar ik zie ook in tal van andere sectoren en zelfs overheden potentiële klanten.