Het gekste idee komt ongetwijfeld van een boerderij uit Silicon Valley, Sweet farm lanceerde het idee Goat to Meeting. Voor honderd dollar kan je een geit of een lama toevoegen in je videovergadering. Kwestie van de verveling wat tegen te gaan en een lach tevoorschijn te toveren. Zo zot was dat blijkbaar nog niet want het boerenerf kreeg honderden aanvragen.
Dankzij corona zit videoconferentie meer dan ooit in de lift. Na de oliecrisis in 1973 en 1979 en 1990 of de terroristische aanslagen in 2011 dacht iedereen dat deze technologie eindelijk zou doorbreken, maar vaak was het nog erg duur en niet gebruiksvriendelijk. Met de doorbraak van digitaal en breedband is dat euvel weggewerkt. En nu iedereen thuiswerkt, worden we er ook aan gewoon. Zoom zag het aantal gebruikers toenemen van tien in december naar tweehonderd miljoen in maart. Per dag. Nog niet helemaal top, want de eerste tien minuten worden nog steeds ingenomen door: ‘Hoor je mij?’ en ‘Zie je mij?’. Net zoals in gewone meetings is discipline en een goed geleide vergadering ook online een must.
Thuiswerk breekt ook definitief door. Bij Belfius lieten ze bij de aanvang van deze crisis afwisselend de helft van het personeel thuiswerken en merkten ze tot hun verbazing op dat dit ook ‘werkte’. Laten we die dekselse files eveneens (gedeeltelijk) achter ons laten en iedereen één tot twee dagen thuiswerken. Het human-resourcesdepartement wordt krachtiger dan ooit, mede dankzij digitale technologie. Maar ook outsourcing aan gespecialiseerde technologieteams krijgt ongetwijfeld een duw in de rug. Ondernemingen moeten en kunnen niet alles meer in huis doen.
Cloud, mobiel, klant
Corona zal er ook voor zorgen dat we steeds meer naar cloud-oplossingen zullen gaan. Het heeft niet langer zin om alle it-technologie in je bedrijfsomgeving te houden. Makkelijke en eenvoudige toegang tot bedrijfsdata wordt meer dan ooit een must. Er mag eindelijk een einde komen aan het geknoei met die ellendige vpn-verbindingen. België heeft veel te laat ingezet op fiberoplossingen, zoveel is nu duidelijk. Proximus heeft dat eindelijk ook ingezien en legt miljarden euro’s op tafel.
Mobiel krijgt ongetwijfeld eveneens een boost, sterk gedreven door eindgebruikers die dankzij krachtige oplossingen zoals bij KBC bijzonder snel het gebruiksgemak van elektronische betalingen omarmen. Net zoals contactloos betalen post-corona een no-brainer wordt. Elektronisch handtekenen, digitaal verwerken van facturen en rekeningen, dashboards zoals bij UnifiedPost zullen hoogtij vieren.
De klant speelt daarbij een bepalende rol. In 2018 heb ik meegewerkt aan een enquête bij Deloitte waaruit bleek dat voor Belgische bedrijfsleiders hét belangrijkste item was: attracting, retaining and engaging end customers. Dat wordt ook in 2020 meer dan ooit een prioriteit. Customer centricity, zelfs extreme customer centricity, zowel voor overheids-, corporate of kleine en middelgrote ondernemingen staat hoog op de agenda. Bedrijven zoals U-Sentric uit Leuven winnen steeds meer aan belang. Businessdesign en emotie behoren niet langer exclusief tot het marketingdomein. Digitaal en dus ook technologie zal een primordiale rol spelen.
Privacy en security
We zullen uiterst vigilant moeten waken over onze privacy dat eerst onder het mom van veiligheid en nu onder het mom van gezondheid onder zware druk staat. Ik blijf herhalen dat 1984 van George Orwell een waarschuwing was, geen handleiding.
Maar bovenal zal de vraag naar security toenemen. Hackers trachten in deze heftige tijden zelfs hospitalen aan te vallen waar honderden patiënten aan beademingstoestellen liggen. Ook overheden, stads- en gemeentebesturen kunnen deze zeer snel evoluerende securitynoden niet aan. Meer dan ooit zal er dus gebruik moeten gemaakt worden van ethical hackingdiensten zoals Intrigriti aanbiedt.
Meer dan ooit zullen we echter het menselijk contact in ere herstellen. Zullen al die hoofdtelefoons op de werkvloer ook verdwijnen? Of komen we snel terug in de ‘train-train’ van pre-corona terecht?