De Belgische betaalverwerker POM helpt de federale overheid bij de onmiddellijke inning van corona-boetes. Het bedrijf levert daarvoor technologie die van QR-codes gebruikt om betalingen meteen te verwerken.
Omdat het gebruik van cash geld in deze tijden sterk wordt afgeraden, ging de federale overheidsdienst Justitie op zoek naar een alternatieve contactloze betaaloplossing die de regels van ‘social distancing’ en hygiëne maximaal respecteert. De QR-betaalcode van POM beantwoordde aan die vereisten.
Overtreders die beboet worden door de politie ontvangen een papieren bon met een POM QR-code. De QR-code kan eenvoudigweg gescand worden met de camera-functie van een smartphone, met eender welke QR-lezer of met de Payconiq-app.
Na het scannen opent een POM-betaalpagina waar het verschuldigde bedrag, de gestructureerde mededeling en het rekeningnummer reeds vooraf zijn ingevuld. Vervolgens kan de betaling volledig mobiel worden uitgevoerd, zonder dat er een kaartlezer aan te pas komt. De overtreder heeft daarbij de keuze om te betalen via de Payconiq-app, via een banking app (indien deze de Bancontact-functionaliteit geïntegreerd heeft), met een kredietkaart (Visa of Mastercard) of met iDEAL (voor Nederlanders).
De politieagent die de boete uitschreef, kan nagaan of de betaling gelukt is door de QR-code na de betaling zelf te scannen. De betaalstatus van de QR-code wordt namelijk door POM bijgehouden, waardoor het niet mogelijk is een dubbele betaling te doen. Als de boete inderdaad betaald is, zal de agent hiervan een melding zien na het scannen van de QR-code.
POM werkte voor dit project nauw samen met Speos, een dochter van Bpost, die de FOD Justitie ondersteunt met oplossingen voor documentbeheer.