Op twee weken of zelfs twee dagen een webshop of -toepassing uit de grond stampen? In coronatijden is er geen andere keuze, en tijd al helemaal niet. Drie voorbeelden van it- en webprojecten waar het (heel) snel moest gaan.
1. Hinderpremie Vlaio: 2 weken
De softwaretoepassing waar in Vlaanderen de voorbije weken het meest naar is uitgekeken? Dat is waarschijnlijk de zogenaamde hinderpremie. Bedrijven of winkels die naar aanleiding van de coronacrisis (en bijhorende regeringsmaatregelen) de deuren moesten sluiten, kwamen in aanmerking voor een bedrag van vierduizend euro. Zij kunnen de premie aanvragen op de site van Vlaio.
Op twee weken hebben wij de aanvraag tot stand kunnen brengen via onze site, stelt Mark Andries, administrateur-generaal bij Vlaio. De gegevens die ondernemers moeten ingeven bij de online-aanvraag van de premie werd bewust beperkt gehouden. De verwerking gebeurt automatisch en baseert zich op koppelingen met toepassingen als de Kruispuntbank voor Ondernemingen.
2. Easy Delivery: 2 dagen
Twee weken is behoorlijk snel voor een cruciale en ingrijpende e-government-toepassing, ook al deden veel ondernemers het de voorbije weken nog sneller. Een ervan is het platform Easy Delivery, dat werd ontworpen door het Aalsterse Webmarketingbureau Green Bananas.
De website biedt inwoners van de ruime regio rond Aalst een overzicht van lokale handelaars die hun producten thuis leveren of voor afhaling aanbieden. ‘Op twee dagen stond de site online’, vertelt Jeroen Plattiau, zaakvoerder van Green Bananas.
En wat met de technologie? ‘Het platform is ontwikkeld met gebruik WordPress, een contentmanagementsysteem dat gebruikt maakt van php’, vertelt hij. ‘Omdat wij dagelijks websites en webshops bouwen hebben we ook onze eigen servers, die volledig in de cloud staan. Daardoor kunnen we snel lanceren’, stelt Plattiau, die het nut of noodzaak bevestigt van snel schakelen, in it-projecten en door handelaars met enkel een offline-winkel. ‘Ik denk wel met wat we nu meemaken dat bij velen dit besef is gegroeid.’
3. Hulp voor Helden: 2 dagen
Ook twee dagen waren voldoende om in volle coronacrisis het platform Hulp voor Helden uit de grond te stampen. Het is platform dat vrijwilligers rechtstreeks koppelt met onze zorginstellingen en een persoonlijk (en gratis) project in gang gezet door drie Belgische it-ondernemers.
Het was Hans Seeuws die het initiatief nam met een communicatiebureau (Bepublic) uit Brussel en een it-bedrijf (Sumocoders) uit Gent. ‘We werkten met drie teams van twee. Twee voor communicatie, twee voor it, en ik in het team dat onder meer de contacten met de instellingen verzorgde’, vertelt Seeuws. Het platform zelf is gebouwd door Sumo Coders uit Gent met Fork CMS. ‘Dat is een opensource-php-platform ontwikkeld in Vlaanderen’, vertelt hij.
De snelheid van dit project is opmerkelijk omdat er met diverse partijen rekening moest worden gehouden en samengewerkt. ‘Ik ben zelf nogal voorstander van de aanpak van de ‘lean startup’-methode om snel iets op te bouwen’, vertelt hij.
Op technisch vlak werd eerst de frontend gebouwd, en zodra die stabiel was, de backend van het platform. ‘De aanpak was scrum met quick releases en feedback loops. Als iedereen in zijn domein werkt en snel schakelt, kan je bergen werk verzetten op korte tijd.’ Met dank dus aan corona.