Amerikaanse technologiegiganten als Facebook en Google moeten beter hun best doen bij het bestrijden van nepnieuws rond het coronavirus. Dat zegt Vera Jourova tegen Reuters. Volgens de EU-commissaris doen de bedrijven te weinig omdat ze geld verdienen met het verspreiden van onzinberichten.
Nu miljoenen mensen wereldwijd thuis zitten, is de vloed aan fake news rond corona op sociale media niet in te dammen. En de bedrijven achter die platformen doen ook te weinig om die vloed te bestrijden, vindt Jourova.
Jourova heeft een conference call gehouden met Facebook, Twitter, Microsoft, Google en Mozilla, maar kwam daar niet bepaald tevreden vandaan. De bedrijven geven aan dat ze al grote hoeveelheden nepnieuws van hun platformen hebben gehaald (vooral rond gezondheidsinformatie) en dat ze ook advertenties voor bijvoorbeeld maskers en handgels inperken. Ze nemen ook maatregelen om legitiem nieuws sneller en beter te verspreiden.
Voor de EU-commissaris gaat dit niet ver genoeg. ‘We zien nog steeds dat de belangrijkste platformen de desinformatie en schadelijke inhoud over de pandemie te gelde maken en stimuleren door het hosten van online-advertenties’, zegt ze. ‘Dit moet worden gestopt. Het financieel gewin van clickbait en de zwendelpraktijken moet ook worden tegengehouden.’
Volgende maand wil Jourova de techbedrijven opnieuw ontmoeten om te kijken hoe ze zijn opgeschoten in hun strijd tegen fake news.