In navolging van Also en Tech Data neemt ook softwareleverancier en digital workspace-specialist Ivanti maatregelen om zijn strategische partners te helpen om de boel draaiende te houden tijdens de coronacrisis. Een crisisteam, gratis software en betalingsregelingen behoren tot het ‘coronapakket’.
Dit vertelt Mark-Peter Mansveld, binnen Ivanti verantwoordelijk voor het ict-verkoopkanaal. Hij geeft aan dat de cfo’s en de leden van het emea-managementteam verenigd zijn in het ‘corona-crisisteam’ en samen mogelijke hulp aan resellers voorbereiden. Dit team, dat de naam International Continuity Comitee draagt, telt 21 leden, onder wie Mansveld.
In tegenstelling tot Tech Data heeft Ivanti niet zozeer een resellerprogramma, maar wel een continuïteitsmodel. ‘We hebben een online-team, bereikbaar via covid-info@ivanti.com, dat helpt als klanten hier vragen over hebben. Ook op onze site beantwoorden we vragen. Het gaat dan specifiek om de continuïteit in de bedrijfsketen. We organiseren ook webinars voor onze bestaande partners en klanten zodat we partners op weg kunnen helpen met de technologie die beschikbaar is.’
Een van de continuïteitsmaatregelen is dat partners de software van Ivanti gratis mogen gebruiken. Het gaat hierbij met name om securitysoftware om te kunnen black-/whitelisten. Dit om de beveiliging bij de resellers in elk geval op orde te houden. Mansveld benadrukt dat zo de continuïteit van het ict-verkoopkanaal geborgd wordt en noemt het aanbieden van de software ‘het minste wat we kunnen doen’.
Betalingsregelingen
Ook gaat hij in op het thema betalingsregelingen. Hij geeft aan dat er nu nog geen concrete verzoeken hiervoor vanuit het kanaal zijn, maar dat Ivanti zeker regelingen wil treffen als partners hierom vragen. ‘Tot nu toe is het nog geen concrete vraag, we gaan er dus vanuit dat onze partners behoorlijk solvabel zijn. We bereiden ons er uiteraard wel op voor op.’ Mogelijke opties hierbij zijn uitgestelde
betaling, een gedeeltelijke betaling of een vorm van financiering. In tegenstelling tot Also heeft Ivanti (nog) geen apart potje om financiële hulp te kunnen bieden, maar de Benelux-verantwoordelijke benadrukt dat Ivanti zich flexibel opstelt om de continuïteit in deze coronatijden te waarborgen.
Opeens tweeduizend extra thuiswerkers
Samen met partner Atea staat Ivanti deze week opeens voor een enorme uitdaging. Een multinational uit Scandinavië, actief binnen de transport- en manufacturingsector, wil opschalen van vierduizend thuiswerkers naar zesduizend. Samen met Atea moet Ivanti snel tot een klantvriendelijke propositie komen waarbij er zekerheid is dat de vertrouwelijke documenten waarmee het bedrijf werkt, geheim blijven. Mansveld: ‘Dit is een bijzondere opdracht die duidelijk voortkomt uit de richtlijnen rondom het coronavirus waarbij een hele groep mensen toch vrij abrupt thuis moet werken. Het bedrijf, met zo’n 88.000 medewerkers, wil uiterlijk aanstaande vrijdag alles draaiende hebben. We gaan dit nu realiseren voor de komende drie en wellicht zes maanden. Inmiddels hebben meer klanten zich gemeld om faciliteiten voor thuiswerken snel en veilig in te richten. In Nederland doen we dit met strategische Ivanti-partners zoals Axle IT, Cegeka, IT Value, PQR, SoftwareOne en T4Change. In België werken we samen met Econocom en 2Grips.’