In zijn nieuw boek ‘Digital Transformation Know How’ haalt professor Stijn Viaene de belangrijkste elementen aan om bedrijven aan de slag te doen gaan met digitale transformatie. Twee daarvan staan voorop.
Hoewel veel bedrijven beseffen dat digitale transformatie cruciaal is voor hun voortbestaan, worstelen ze nog vaak met de implementatie ervan. Het ontbreekt hen daarbij aan een breder referentiekader en gemeenschappelijke taal om de volgende stroomversnelling in gang te zetten.
Dat is de vooropstelling van Stijn Viaene, professor Digitale Transformatie aan Vlerick Business School, in zijn boek ‘Digital Transformation Know How’. Het boek wil een praktische kijk bieden op elementaire aspecten van een succesvolle digitale transformatie.
Twee elementen: leiderschap en wendbaarheid
Volgens Viaene zijn met name leiderschap en wendbaarheid cruciaal voor succesvolle digitale transformatie. ‘In mijn ogen gaat het over een volledige en geïntegreerde bedrijfstransformatie. Digitale technologie speelt daarbij weliswaar een belangrijke rol, maar de nadruk ligt op de wendbaarheid van het bedrijf’, aldus Viaene.
Om die wendbaarheid te verzekeren, heb je een combinatie van diverse types van leiderschap nodig. ‘Het gaat daarbij niet over hiërarchie of functie, maar over leiderschap als gedrag’, klinkt het. ‘Bovendien is elk type leiderschap het resultaat van nauwe samenwerking tussen een groep van mensen, verspreid over alle niveaus van de organisatie.’
Zes in totaal
Naast wendbaarheid en leiderschap gaat het boek ook dieper in op de strategie, de klantenervaring, een optimaal gebruik en analyse van data, en het samenwerken met partners binnen ecosystemen. Deze zes aspecten vormen het skelet van het boek. Ze staan volgens Viaene dan ook cruciaal in digitale transformatie.
Stijn Viaene Digital Transformation Know How – Connecting digital transformation, agility and leadership, Uitgeverij Acco, soft cover (€29,50) of e-book (€23,95), ISBN: 9789463798136