De Belgische e-commerce-markt was in 2019 goed voor 8,2 miljard euro omzet, zo’n 17 procent meer dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de vierde editie van de E-commerce Barometer.
De resultaten van de Barometer zijn gebaseerd op de transactiegegevens van webshops. Die data worden aangeleverd door betaalproviders. Zij beschikken over de transactievolumes van Belgische webshops, ongeacht het betaalmiddel (Bancontact, kredietkaarten, PayPal, bank applicaties, …).
Naast de omzetstijging is er ook een opvallende stijging van het aantal transacties: zowat 85 miljoen of 22 procent meer dan in 2018. Ook buitenlanders blijken steeds vaker hun weg naar Belgische online handelaren te vinden. ‘De cijfers tonen aan dat 25 procent van de 8,2 miljard euro – of meer dan twee miljard euro – vanuit het buitenland komt’, zegt Greet Dekocker, managing director van SafeShops.be. ‘Er bestaat dus wel degelijk een tweerichting verkeer: wij kopen in het buitenland, maar buitenlanders vinden ook hun weg naar Belgische webshops. Een zeer positief signaal dat de aantrekkingskracht van Belgische online handelaren bevestigt.’
De top-5 van landen die bij Belgische webshops koopt, wordt aangevoerd door Frankrijk, gevolgd door Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten. Britten spenderen gemiddeld het meest per transactie: 136 euro. Nederlanders staan onderaan met een gemiddeld aankoopbedrag van 81 euro.
Met meer dan 29.000 webshops op de teller (eind 2019: 29.231) kent het aantal online handelaren opnieuw een positieve evolutie. Met betrekking tot het transactievolume geldt wel nog steeds dat een kleine groep van grote Belgische spelers het leeuwenaandeel van de e-commerce omzet realiseert. Minder dan duizend Belgische webshops staat in voor 87 procent van de omzet. En ter vergelijking: de totale omzet van Bol.com was in 2019 goed voor 2,8 miljard euro, een stijging van dertig procent.