Computable reikt jaarlijks de ‘Social Innovation of the Year’ Award uit aan een Belgisch initiatief dat inspeelt op maatschappelijke noden. Voor deze prijs zijn vijf organisaties genomineerd. In deze reeks lichten we de genomineerden toe door middel van een Q&A met een stakeholder. Vandaag vertelt co-founder en ceo Karen Boers of haar organisatie: Becode.
Waarom verdient uw initiatief deze award?
‘We hebben met Becode op minder dan drie jaar tijd al negenhonderd werkzoekenden een gratis beroepsopleiding kunnen aanbieden en een doorstroming naar werk in de sector van ruim tachtig procent kunnen realiseren voor de afstudeerders. Gezien onze focus op werkzoekenden die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt – jonge schoolverlaters, laaggeschoolden, langdurig werklozen, immigranten, mensen met een autismespectrumstoornis of een arbeidshandicap – is dat een verbluffend resultaat.
Via actieve en brede sensibiliseringscampagnes ontdekken we dan ook heel wat ‘onontgonnen’ talenten, boordevol goesting en motivatie. Met onze actieve leermethode pikken we ook diegenen terug op die in het klassieke schoolsysteem hun gading niet vonden. Onze passie om al deze mensen vooruit te helpen in het leven, hun toe te laten hun zelfbeeld te herstellen en zelfvertrouwen op te bouwen en een duurzame manier uit de kansarmoede te treden, is wat ons team drijft. Dat we per werkzoekende die de weg vindt naar een werkgever ruim 36.000 euro per jaar aan overheidsmiddelen besparen én onze bedrijven een nieuw instroomkanaal te bieden in de war for talent, is natuurlijk ook mooi meegenomen.’
Wat betekent deze prijs voor u?
‘Als social profit bedrijf is het niet eenvoudig innovaties op een schaalbare manier door te zetten. We zitten momenteel in de fameuze valley of death, waar elke scale-up doorgaat. Zonder het venture capital dat een typische startup in die fase ophaalt, is het alle hens aan dek om de fondsenwerving rond te blijven krijgen en een duurzaam businessmodel te ontwikkelen. Dat maakt ons minder afhankelijk van donaties en subsidies.
We zijn goed op weg om hierin te slagen, met meer en meer bedrijven die bereid zijn een duit in het zakje te doen voor het talent dat we voor hen identificeren én klaarstomen op een quasi-gepersonaliseerde manier. Bedrijven als Microsoft, Telenet, IBM, AWS, Accenture, KPMG, Cronos, Imec, Delaware en Xylos zetten mee hun schouders onder onze aanpak dus het potentieel is duidelijk.
Zoals altijd gaat het nu om de snelheid naar de markt, de kwaliteit van de dienstverlening hoog houden en voldoende schaalgrootte halen om voor de grote spelers in de markt relevant te zijn en blijven.
De erkenning én de visibiliteit die dit soort prijs met zich meebrengt, zou voor ons een enorme versnelling kunnen creëren. En een geweldige opsteker geven voor een team dat zich al drie jaar de ziel uit het lijf werkt!’
Op welke prestatie van 2019 bent u het meest trots?
‘De lancering van de eerste AI School van België was toch wel een uniek gegeven. Microsoft, Cronos, KPMG, Delaware, Xylos en Faktion, hebben zich bij de school verbonden om het curriculum mee vorm te geven, concrete projecten met de studenten uit te voeren én de nodige stageplaatsen met optie tot aanwerving te voorzien. De lancering werd meteen de meest gedeelde campagne ooit van Microsoft België en 330 kandidaten meldden zich aan op basis van één persmoment. De pilot verliep voorspoedig – 23 kandidaten hebben de opleiding met succes afgerond en zijn momenteel in stage. De meerderheid heeft nu al een contract aangeboden gekregen bij het stagebedrijf. We zullen in 2020 de AI School dan ook verder uitrollen in Brussel, Vlaanderen en Wallonië.’
Wat zijn uw bedrijfsplannen voor 2020?
‘We hebben bij Becode voor 2020 uitdagingen gesteld op vier gebieden: impact, content diversification, strategische partnerships en sustainability. Op het vlak van impact willen we de kaap van duizend trainees halen, dat dit jaar minstens vijfhonderd nieuwe developers afstuderen en nog een nog sterkere focus op vrouwen realiseren.
Voor content diversification willen we naast het opschalen de AI School ook dit voorjaar een devsecops-programma lanceren. Ook hebben we recent een partnership afgesloten met Telenet voor het reskillen & upskillen van werknemers.
Op het gebied van strategische partnerships willen we in 2020 naast de partners van onze AI School en strategische partnerships met Accenture (recruiting) en Telenet (reskilling & upskilling) ook nog een aantal zakelijke partnerships opstarten. Bovendien zijn we partnerships met een aantal van onze collega’s en concullega’s in het volwassenenonderwijs aan het uitwerken. Samen staan we immers sterker dan elk op zichzelf.
Tot slot hebben we nog twee doelstellingen op het gebied van sustainability. Allereerst gaan we een businessmodel uitrollen met een aanzienlijke inbreng via dienstverlening voor bedrijven, ontwikkeld in een strategische (pro bono) samenwerking met Boston Consulting Group – gekoppeld aan het verwerven van werkingskapitaal (geen evidentie in een vzw-context). Daarnaast experimenteren we verder met het innovatief financieringsinstrument Social Impact Bond om maatschappelijke innovatie op te kunnen schalen.’
Welke andere sociale innovaties draagt u een warm hart toe?
‘Dit is een lastige vraag en ik zie ongetwijfeld een aantal belangrijke projecten over het hoofd. Maar innovaties die te binnen schieten, zijn Duo for a Job, Teach for Belgium, Streetwize, Straatverplegers en Close the Gap Foundation.’
Prijsuitreiking bijwonen?
Computable maakt de winnaar van de Social Innovation of the Year Award bekend tijdens de gecombineerde ict-vakbeurzen Infosecurity Belgium en Data & Cloud Expo op woensdag 18 maart om 15.30 uur in het Computable Café te Brussels Expo. Wilt u de prijsuitreiking, met ongetwijfeld een woord van de trotse winnaar, bijwonen? Toegang tot de beurzen is gratis. Wel is registratie noodzakelijk.