Deze zeven trends bepalen hoe bedrijven naar hun eigen it kijken. En meer bepaald bij het inschakelen van it-sourcers. ‘Sommige it-outsourcers gaan alvast uitdagende tijden tegemoet.’
We halen onze bevindingen uit de ‘Whitelane 2020 It Sourcing Study’ in België en Luxemburg. Het bureau Whitelane Research doet elk jaar onderzoek naar sourcingdeals en hun klanten. Het polst hierbij de tevredenheid. Wij halen er zeven trends uit.
Trend 1. Insourcing (& agile)
De Belux-regio heeft historisch gezien een van de hoogste percentages als het draait om plannen om meer te gaan outsourcen inzake it. Al is er dit jaar toch een duidelijke daling: 42 procent is van plan om meer te gaan outsourcen, terwijl dit vorig jaar nog de helft was. Daarnaast ziet 36 procent zijn plannen onveranderd.
Opvallend is de trend rond insourcing, dat toeneemt. Gaven vorig jaar namelijk 7 procent van de bedrijven aan om meer te gaan insourcen, dan is dat vandaag 14 procent. Belangrijke redenen voor insourcing zijn onder meer een snellere time-to-market en de uitdaging van het werken met dienstverleners in Agile/DevOps teams. Volgens Jef Loos van Whitelane Research speelt het feit dat agile komt opzetten hierbij inderdaad een rol. ‘Dat is voor veel bedrijven nog vrij nieuw’, stelt hij.
Trend 2. War for talent
Niet enkel in it-wereld, maar ook bij it-outsourcing in het bijzonder speelt de ‘war for talent’ een vooraanstaande rol. It-sourcers met een hoge tevredenheid investeren vaak ook volop in opleiding en talent van hun medewerkers. ‘Daarnaast is de toegang tot talent en resources de op één na belangrijkste reden waarom Belgische bedrijven meer aan it-outsourcing willen doen’, aldus Loos.
Trend 3. Focus op core business
De belangrijkste reden dat bedrijven outsourcen is dat ze zich willen richten op hun kernactiviteit. En dan laten ze bepaalde it-taken en -projecten over aan leveranciers. ‘Kostreductie is de derde reden voor bedrijven om meer te gaan outsourcen. Al speelt die reden wel ietsje minder dan vorig jaar.’
In het algemeen zijn de Belgische bedrijven overigens best tevreden over hun it-dienstverlener(s). Meer bepaald wordt 91 procent de in aanmerking genomen it-sourcing-relaties door Whitelane Research als bevredigend beoordeeld.
Opvallend is ook dat de tevredenheid ten aanzien van it-outsourcers niet helemaal wederzijds is. ‘Als je het aan de leveranciers zelf vraagt, dan geeft een meerderheid aan dat ze bij hun klant nog ruimte voor verbetering zien als het gaat om governance capabiliteit, en meer bepaald om transitie & change management, om service management & integration en om relationship management. Inzake governance van outsourcingdeals is er dus werk aan de winkel.’
Trend 4. Multi-sourcing
Een belangrijke vaststelling, en trend die al een tijdje opsteekt, is dat de grote outsourcingdeals verdwijnen in ons land. ‘Die grote single sourcing-deals gaan eruit’, beaamt Loos. ‘Zeker in bepaalde categorieën, zoals manufacturing. In de financiële sector gebeurt het wel nog dat bijvoorbeeld een bank voornamelijk met één partij in zee gaat.’
Deze trend heeft financiële impact. ‘Een contract wat vroeger honderd miljoen euro bedroeg, wordt vandaag al snel in drie verdeeld en dit heeft gevolgen voor bepaalde partijen die op een aantal van die grote deals konden rekenen’, stelt Loos, die een bedrijf als DXC Technology aanhaalt als voorbeeld.
Trend 5. Specialisatie (& stabiliteit)
Het logische gevolg is dat veel partijen zich specialiseren in één bepaald onderdeel van sourcing, zoals application development, infrastructure of end-user services. ‘Er zijn vandaag ook maar weinig leveranciers die alles kunnen aanbieden in it-sourcing. Een IBM kan dat, TCS ook. Maar niet veel andere’, weet Loos, die inzake specialisatie een leverancier als Sopra Steria aanhaalt: ‘Een partij die zich onder meer duidelijk specialiseert in domeinen als de publieke- en financiële sector.’
Uit genoemde studie blijkt dat it-klanten het meest tevreden zijn over TCS en Atos. TCS staat ook op nummer 1 in de it-categorie ‘ontwikkeling, onderhoud en testen van applicaties’. Terwijl Atos het qua tevredenheid het best doet in infrastructuur, Telenet in network & telco en Computacenter in end-user services. Diverse namen dus, met elk hun eigen specialisatie.
Wat een goede klantenevaluatie ook vooruit helpt, is stabiliteit. ‘Atos is hier een voorbeeld van. In België hebben ze een heel stabiel team’, aldus Loos, die Getronics dan weer als omgekeerd voorbeeld ziet. ‘De acquisitie van Getronics door durfkapitalisten werden bij klanten niet positief ingeschat. Niet iedereen is er het over eens dat de strategie die Getronics volgt, met bijvoorbeeld een andere specialiteit in een ander Europees land, de juiste is. Onze cijfers tonen dat ook aan.’
Trend 6. Offshore
Het rapport van Whitelane Research bevestigt dat offshore is doorgebroken als it-dienstenmodel. Toch betekent dat niet dat alle Indiase leveranciers sowieso hoog scoren inzake klantentevredenheid. ‘Ze groeien wel zo goed als allemaal met pakweg 10 procent, en dat is opvallend. Maar er zijn ook Indiase partijen die het qua tevredenheid minder doen in ons land’, weet Loos.
Maar ook een partij als TCS, de Indiase leverancier met de hoogste tevredenheid, is niet voor iedereen geschikt. ‘Dat kan als je bijvoorbeeld 70 procent via offshore doet en 30 procent lokaal. Zo komt hun service delivery-model optimaal tot hun recht. Maar als de verhouding omgekeerd is, ga je misschien beter bij een meer lokale partij als Atos of Capgemini, om er maar enkele te noemen.’
Trend 7. Cloud
Last but not least. De cloud heeft een gigantische impact op it-sourcing. ‘Voor sommige partijen is dat een behoorlijke bedreiging voor hun bestaande hostingcontracten’, weet Loos. ‘Sommige it-outsourcers gaan ook hierom uitdagende tijden tegemoet.’
De hybrid cloud lijkt de belangrijkste strategie. ‘Als we vragen naar het model dat bedrijven gebruiken om hun cloud-aanbieders te integreren, dan voert 44 procent het hybrid cloud-model aan tussen de klant en een of meer dienstverleners. 31 procent zegt dat ze alle clouddiensten intern integreren. En 17 procent wijst deze verantwoordelijkheid toe aan een van hun dienstverleners’, stelt hij. Of hoe het bij it-sourcing alle kanten uit gaat.