Telecomoperator Proximus sluit 2019 af met een omzetdaling van meer dan 2 procent, tot bijna 5,7 miljard euro. Het bedrijf houdt ook ruim 250 miljoen euro klaar om het sociaal plan te betalen dat recent werd goedgekeurd. Die maatregel hakt in op de winst.
De jaaromzet van ongeveer 5,7 miljard lag in lijn met wat analisten hadden verwacht. De winst voor belastingen tikt af op 1,87 miljard, dat is net iets meer dan vorig jaar. Het bedrijf meldt ook dat het zijn kosten met bijna 1 procent kon laten inkrimpen tot 1,8 miljard euro dankzij efficiëntiewinsten en een doorgedreven digitalisering.
Proximus wist jaar op jaar 31.000 extra klanten te verleiden tot de aankoop van een breedbandverbinding en haalde ook 22.000 extra tv-klanten binnen. Het aantal prepaid gsm-abonnees daalde wel met 106.000. Daar stonden 95.000 bijkomende postpaid-klanten tegenover.
Specifieke de Enterprise-afdeling deed het wel goed, met een jaaromzet van 1,4 miljard euro of 0,3 procent meer dan vorig jaar. De inkomsten uit vaste lijnen blijven wel in snel tempo dalen (-8,7 procent) en belanden nu onder de tweehonderd miljoen euro (185 miljoen). Ict deed het prima met op jaarbasis een groei van 3,6 procent tot 537 miljoen euro.
Net gisteren raakte bekend dat het Brugse Citymesh een 4G-licentie wil binnenhalen om zich daarmee specifiek op bedrijfsklanten te richten. Voor Proximus betekent dat dus een bijkomende concurrent in dit marktsegment.
Proximus is altijd een gulle dividendbetaler geweest en zal ook dit jaar anderhalve euro per aandeel uitkeren, zoals verwacht. In totaal gaat het om 486 miljoen euro, ruim de helft daarvan is voor de staatskas bestemd. Op de beurs van Brussel waren beleggers alvast niet in de wolken met de cijfers. Het Proximus-aandeel stond er op het moment van schrijven 5,5 procent in het rood.