Driekwart van de bedrijven zullen inkomsten verliezen als ze de komende twaalf maanden geen digitale transformatie doorvoeren. Dat blijkt uit een studie van softwarebedrijf Mulesoft. 85 procent van de bedrijven geeft aan dat de digitale transformatie afgeremd wordt door de uitdagingen die integratie met zich meebrengt. Meer dan de helft biedt nog steeds dienstverlening aan op verschillende kanalen die niet onderling verbonden zijn.
Aan het wereldwijde onderzoek namen achthonderd cio’s en it-beslissers deel, die werkzaam zijn in bedrijven met minstens duizend werknemers. Uit de resultaten blijkt dat de digitale transformatie een wijdverspreide strategische noodzaak voor bedrijven is, want bijna alle ondervraagden (92 procent) nemen momenteel initiatieven of hebben plannen dat te doen in het komende jaar.
Bedrijven staan steeds meer onder druk om digitaal te transformeren, en niet zonder reden: drie op de vier verwachten een lagere omzet als ze het komende jaar niet transformeren. Toch zegt 85 procent van de bedrijven dat ze geconfronteerd worden met grote uitdagingen wat betreft integratie, waardoor de digitale transformatie afgeremd wordt. Dat heeft dan weer een negatieve impact op de omzet, marktintroductietijd en klantervaringen.
Daarnaast is er nog een ander veelvoorkomend obstakel dat hen parten speelt: van de bijna negenhonderd verschillende applicaties die een gemiddelde onderneming gebruikt, is slechts 28 procent geïntegreerd – waardoor er geen eenduidig beeld van de klant gevormd kan worden. Bijgevolg slaagt meer dan de helft van de bedrijven er niet in om hun klanten een geïntegreerde dienstverlening aan te bieden.
Bedrijf moet draaiende worden gehouden
Minstens de helft van de ondervraagden geeft aan dat hun budget voor it dit jaar met minder dan 10 procent zal stijgen, ondanks het feit dat hun werkdruk met 40 procent omhoog geschoten is (komende van 32 procent vorig jaar). Wanneer it de zakelijke eisen niet kan bijhouden, lopen ze projecten mis: meer dan de helft (59 procent) van de bedrijven was vorig jaar niet in staat om al hun projecten af te werken, waardoor er een achterstand voor 2020 ontstond.
De it-afdeling wordt bovendien geconfronteerd met de constante evenwichtsoefening om het systeem draaiende te houden en tegelijkertijd te innoveren: met de huidige operationele modellen voor it wordt bijna 70 procent van de tijd van it’ers besteed aan het bedrijf draaiende houden. Zo kunnen ze zich niet focussen op innovatie en ontwikkeling.
Tempo bijhouden
Organisaties hebben ook moeite om het tempo van onze digitale wereld bij te houden: bijna twee derde (64 procent) van de it-beslissers vindt het wegens hun it-infrastructuur moeilijk om nieuwe technologieën te introduceren. Nieuwe investeringen in technologie verhogen enkel de behoefte aan integratie: de vier belangrijkste investeringsprioriteiten voor it in 2020 zijn beveiliging (53 procent), big data en analyse (48 procent), multi-cloudstrategie (41 procent) en ai/machinaal leren (41 procent). Daarvoor is telkens een diepgaande integratie met bestaande systemen nodig.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat bedrijven steeds vaker api’s gebruiken als bouwstenen om integratie te stroomlijnen en om tegelijkertijd hergebruik en selfservice in het volledige bedrijf te ondersteunen. Sterker nog, 80 procent van de bedrijven gebruikt nu publieke of private api’s. Slechts weinigen hebben echter een strategische benadering ontwikkeld om api’s in het volledige bedrijf mogelijk te maken.