Weinig Belgische bedrijven kiezen voor de choose your own device (CYOD)-aanpak in hardware en software. Bovendien verschillen de meningen. Terwijl de it-afdeling kiest voor HP en Dell, kiezen de medewerkers voor Apple.
Over BYOD (bring your own device) en CYOD is al veel gezegd, maar specifiek voor België zijn er weinig cijfers beschikbaar. Kunnen medewerkers hun werktechnologie (mee) bepalen? In functie daarvan voerden NTT (het vroegere Dimension Data) en HR Magazine een onderzoek bij 288 Belgische HR-beslissingsmakers. Met deze vier bevindingen.
1. Weinig medewerkers krijgen inspraak
‘Onze medewerkers moeten vrij zijn om het toestel te kiezen waar ze mee willen werken’, vertelt Cathy Geerts, hr director Belgium bij SD Worx. Alleen is SD Worx met zijn aanpak wel in de minderheid. Want medewerkers krijgen, zo blijkt uit het onderzoek van NTT en HR Magazine, in meer dan helft van de gevallen (55 procent) geen enkele inspraak op de hardware of software die hen ter beschikking wordt gesteld.
Helemaal carte blanche krijgen, is al helemaal uitzonderlijk. Slechts vijf procent van de respondenten geeft aan dat medewerkers volledige inspraak krijgen in de beslissing over nieuwe bedrijfssoftware en -hardware.
2. Apple versus HP en Dell
Ook opvallend is dat er volgens de respondenten een duidelijk verschil is tussen de merkvoorkeur van de it-afdeling en die van de medewerkers.
De it-afdeling heeft een voorkeur voor het merk HP (35 procent zet hen op de eerste plaats in de merkenrangschikking). Maar als medewerkers de vrije keuze krijgen, zouden ze in eerste instantie (bijna de helft) voor Apple kiezen.
Voorkeur merk van de it-afdeling
1. HP (35%)
2. Dell (22%)
3. Apple (17%)
4. Samsung (14%)
5. Lenovo (12%)
Voorkeur van de medewerkers
1. Apple (48%)
2. HP (20%)
3. Samsung (15%)
4. Dell (12%)
5. Lenovo (6%)
3. Nood aan meer it-begrip (en budget)
Méér dan drie kwart van de deelnemers aan de survey is ervan overtuigd dat it-teams de komende jaren meer inspanning moeten leveren om beter te begrijpen hoe werknemers (samen)werken en hoe technologie hen hierbij kan ondersteunen. Bijna een vijfde is daar zelfs sterk van overtuigd.
‘Als het van de hr-beslissers afhangt, wordt het technologiebudget overigens dé belangrijkste investeringspost voor komende jaren. Zo willen ze dat er de komende jaren meer hr-budget aan technologie wordt gespendeerd. En keuzevrijheid is hierbij een belangrijke factor’, oppert Pierre Dumont, ceo bij NTT Belgium. ‘Medewerkers worden in België al te vaak nog in één technologisch keurslijf geduwd’, stelt hij.
4. Keuzevrijheid helpt bij aantrekken talent aan
Vaak wordt gezegd dat de keuze voor nieuwe of eigen technologie een sterke factor is in het hr-beleid. Het zou talent aantrekken, maar is dat wel zo? Het onderzoek doet dit uitschijnen. Ongeveer 44 procent van de respondenten gelooft dat technologie een rol speelt bij de het aantrekken van nieuwe medewerkers.
Ook op het vlak van het behoud van huidige medewerkers zou keuzevrijheid voor software en hardware positief zijn. Zo zou het volgens 37 procent van de respondenten een impact heeft op de retentiegraad.
Of zoals Pierre Dumont besluit: ‘De beste medewerkers willen alle werktuigen in handen hebben om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Net zoals de beste hartchirurgen de beste operatiekamers willen.’