Onlangs gehoord in de trein: twee jonge studenten die het nut van een bepaald vak binnen hun opleiding betwijfelen. 'Tja, we moeten er doorheen, anders halen we de punten voor het bindend studieadvies niet.'
Veel traditionele onderwijsinstellingen hanteren, enigszins gechargeerd gesteld, nog steeds een standaard curriculum in een vastgesteld traject tussen eerste lesdag en het einddiploma. Deels is dat historisch gegroeid: één leraar staat voor een grote groep leerlingen die weliswaar allemaal van elkaar verschillen in niveau en persoonlijke interesse, maar in veel gevallen toch hetzelfde boek in hun handen hebben.
Helaas geldt dat ook voor veel trainingen en cursussen die werknemers kunnen, mogen of moeten volgen om voldoende kennis te hebben voor het uitvoeren van hun werk. Dit, terwijl ze vaak al de nodige individuele kennis en ervaring meenemen. Maatwerk is daarom van groot belang om het rendement van de training te optimaliseren. Een goed digitaal leermanagement systeem (lms) maakt dit mogelijk
Extra verrijking
In tegenstelling tot veel ‘fysieke’ groepsbijeenkomsten, kan een lms werken als een caleidoscoop en een groot aantal trainingen of cursussen bij elkaar brengen. Niet alleen in de vorm van tekstbestanden, maar zeker ook in de vorm van video’s. Een korte online tutorial is in veel gevallen duidelijker, en wordt beter onthouden, dan een lange tekst.
Een digitale leeromgeving kan echter nog veel meer. Net zoals Bol.com en YouTube suggesties kunnen doen op basis van de zoekhistorie van de gebruiker, zo kan een lms aanvullend materiaal voorstellen op basis van de interesses en kwaliteiten van de cursist. Dit zorgt voor een extra verrijking voor de deelnemer en vergroot de motivatie om de opleiding af te maken.
Ten slotte werkt een lms optimaal, als trainingen en opleidingen van meerdere leveranciers én open bronnen bij elkaar worden gebracht. Op die manier kan werkelijk maatwerk geboden worden, werkt de cursist gericht aan zijn of haar ontwikkeling en wordt het opleidingsbudget efficiënt besteed. De werknemer volgt immers geen onderdelen die hij of zij eigenlijk al beheerst én doordat continu ingespeeld wordt op zijn of haar interesses en behoeften beklijft de aangeboden stof beter. De werkgever, waarschijnlijk in de persoon van de hr-verantwoordelijke, kan voor het opleidingstraject start per deelnemer aangeven welke elementen in elk geval in de cursus moeten worden opgenomen en getoetst.
Maatwerk
Natuurlijk zullen er altijd lesonderdelen in een cursusprogramma kunnen zitten die wat ‘taaier’ zijn, denk aan leertrajecten die bij it’ers tot een bepaalde certificering leiden of aan nascholing in de (para)medische sector. Maar juist dan zal het gericht aanbieden van maatwerk het de cursist eenvoudiger maken deze ‘hobbel’ te nemen en het gehoopte doel te bereiken.