Start It @KBC en gaming accelerator Digital Arts and Entertainment (DAE) Studios, een spin-off van de Howest-school, slaan de handen in elkaar om Belgische game-startups te helpen groeien. De startups kunnen hun technologie inzetten om de innovatie in grote bedrijven aan te zwengelen en krijgen zo een boost om hun eigen games te ontwikkelen.
Start it @KBC en DAE Studios geven de gamingbedrijfjes een duwtje in de rug met gepersonaliseerde coaching, contacten met belangrijke investeerders en speciale pitch-events. Ook krijgen ze zo een voet tussen de deur bij grote bedrijven.
‘Grote ondernemingen maken graag gebruik van gametechnologie om innovatieprojecten op te zetten’, legt Lode Uytterschaut van Start it @ KBC uit. ‘Denk aan 3d-visualisaties, vr-demo’s of educatieve games. Die innovatieprojecten kunnen gametech-startups een boost geven voor de ontwikkeling van hun eigen game.’
Cybernetic Walrus is een startup die opgericht werd door DAE-alumni en maakt deel uit van Start It @KBC. Het bedrijf combineert volgens co-founder Mike Coeck nu al het beste van beide werelden. ‘Naast eigen games als Antigraviator ontwikkelen we ook games, vr-, ar- en xr-applicaties en 3d-visualisaties voor bedrijven. Verder vragen ondernemingen met risicovolle of hightech productieomgevingen ons om een digital twin te ontwikkelen van machines of locaties. Met zo’n virtuele replica van een gevaarlijke of dure machine kunnen ze medewerkers opleiden zonder het risico op schade of ongevallen. Wij kunnen met die bron van inkomsten dan verder onze eigen games ontwikkelen.’
De gamingsector bloeit in België, maar veel startups moeten knokken om te overleven. Digital Arts and Entertainment Studios speelt een belangrijke rol in die forse groei. De spin-off van de Howest werd geïnitieerd door de opleiding Digital Arts & Entertainment aan die school. De opleiding werd al twee jaar op rij uitgeroepen tot de Best Game Development School Worldwide.
‘Op wereldvlak is er nog veel groeipotentieel voor de Belgische gamingindustrie’, zegt Michiel Houwen van de DAE Studios. ‘We hebben het talent, de kwalitatieve opleidingen en de juiste partners aan boord om dat talent nog beter te maken. De uitbreiding van de taxshelter naar de gaming industrie zal de game-ontwikkelaars hopelijk meer kansen bieden, ook een privaat investeringsfonds voor games zit in de pijplijn. Er zijn initiatieven op komst, maar het blijft moeilijk om te overleven als Belgische gametech-startup.’
Vier miljoen gamers
België telt meer dan vier miljoen actieve gamers, die in 2018 samen zo’n 330 miljoen dollar uitgaven. Een stevig deel van die uitgaven blijft in eigen land. In 2018 was de gamingsector goed voor een omzet van 93 miljoen euro, meer dan een verdubbeling tegenover 2014. In dezelfde periode steeg het aantal werknemers dat in België hun brood verdient met games van vier- naar elfhonderd.
Game-startups die op zoek zijn naar ondersteuning kunnen zich tot begin maart kandidaat stellen voor de nieuwe lichting van Start it @KBC. DAE Studios zal samen met partners als Telenet, Flanders DC en Accenture vertegenwoordigd zijn in de jury die de pitches beoordeelt, en zal de startups die de selectie halen nadien ook bijstaan.