De Frans scale-up Shippeo heeft twintig miljoen euro groeikapitaal opgehaald bij verschillende investeringsfondsen. Met het geld wil het bedrijf nieuwe medewerkers aanwerven en het klantenbestand uitbreiden.
De software van Shippeo monitort leveringen en goederen voor verladers, vervoerders en eindklanten. Het op ai gebaseerde platform verzamelt gegevens uit honderden bronnen om de geschatte aankomsttijd van leveringen voor 98 procent nauwkeurig te berekenen.
Het bedrijf werd opgericht in 2014 en volgt meer dan vijf miljoen ladingen per jaar voor klanten als Schneider Electric, Faurecia, Auchan en Leroy Merlin. Shippeo werkt met vervoerders in ruim veertig landen, vanuit zeven kantoren in Europa. Afgelopen jaar heeft Shippeo haar omzet met driehonderd procent kunnen verhogen.
Met het kapitaal wil Shippeo vervijfvoudigen. Het team wordt uitgebreid met honderdvijftig nieuwe medewerkers in data science, it, sales en operations. Daarnaast komen er extra investeringen in onderzoek en ontwikkeling.
De supply chain-industrie is gefragmenteerd en loopt op technologiegebied achter. Met meer dan 600.000 wegtransportbedrijven alleen al in Europa, biedt digitalisering een enorme kans op disruptie. Shippeo zegt daarin het voortouw te willen nemen.