Yuki, het online accountingplatform om bedrijven en accountants vlot te laten samenwerken, heeft de kaap overschreden van twintigduizend Belgische ondernemingen die gebruik maken van hun dienst. Het bedrijf Cashplannr was exact de twintigduizendste gebruiker van Yuki. Ook bedrijven als Moochie, McDonald’s en Greenway maken er gebruik van.
Yuki startte zijn activiteiten in België in 2014. Door het zelflerende systeem van Yuki helpt de software de accountant bij manuele taken, waardoor die meer en meer de rol van externe cfo op zich kan nemen.
‘Op vlak van boekhouding en administratiemanagement wordt dit het decennium van de veralgemening van SaaS-oplossingen’, stelt managing director Ellen Sano. ‘Als de trend zich doorzet, zal voor het einde van het decennium geen enkele administratie nog gebruik maken van software die niet in de cloud zit. Bedrijven zijn dus actief op zoek naar oplossingen. Als we de voorbije jaren nog moesten evangeliseren rond de voordelen van een switch naar de cloud, is vandaag eigenlijk iedereen al overtuigd.’
Het aantal inschrijvingen voor accountancy-opleidingen valt terug, onder andere door de veronderstelling dat digitalisering zal leiden tot het verdwijnen van de job van accountant. ‘Maar het bedrijfsleven zal altijd goede accountants nodig hebben die op basis van cijfers verstandige adviezen aan ondernemers kunnen geven’, zegt Sano. ‘We willen een bemoedigende boodschap doorgeven aan jonge studenten: de job zal door digitalisering niet verdwijnen, maar net veel interessanter worden.’ Yuki zet dan ook in op samenwerkingen met hogescholen.