In de technologie- en it-sector is het al hypes wat de klok slaat. Maar sommige it’ers en it-managers zijn er klaar mee. Deze zes buzzwords mogen eindelijk op de schop.
Meer dan bij gelijk welke andere industrie worden bedrijven (en hun it-afdelingen) bezoedeld met it-jargon of -buzzwords. Het is niet dat al die techtermen geen enkele verdienste hebben. Maar het is wel zo dat veel termen vaak eerder losjes worden ingevuld. En dikwijls worden ze verkeerd of te breed toegepast.
Als we de oefening doen, dan hebben deze zes it-buzzwords hun beste tijd gehad of worden ze te pas en te onpas gebruikt:
1. Digitale transformatie
Toen de term digitale transformatie uitkwam, had het een fundamentele betekenis. ‘Het ging om de digitalisering van je processen. Maar na verloop van tijd begon iedereen het anders te definiëren’, merkt Franzuha Byrd, cio van technologieconsultant MorganFranklin op Computerworld.
De gevolgen laten zich raden: vandaag zit digitale transformatie overal. Vraag aan tien it-managers en cio’s om te definiëren wat digitale transformatie voor hen betekent en ze zullen afkomen met projecten als cloudmigraties, erp-updates, blockchain of een betere klantervaring. Alles is digitale transformatie geworden.
2. Big data
Big data is altijd een bizarre term geweest. Want wat is ‘big’ inzake terabytes of petabytes? Wat de meeste it-mensen bedoelen met big data is dat ze de vraag of discussie lanceren wat er met al die verzamelde data binnen hun organisatie gebeurt. Waarmee het eigenlijk over data analytics of data science gaat.
Dat de mystiek (en hype) rond big data aan het verdwijnen is, vindt ook Dan Sommer, directeur Global Market Intelligence Lead bij Qlik op Computable. ‘Ook al omdat het opslaan en verwerken van grote hoeveelheden data dankzij cloudplatformen als Azure, AWS en Google Cloud bereikbaar wordt voor elke organisatie.’
3. Agile
‘Agile is in de context van it en de organisatie is een veelkoppig monster’, merkte Computable-expert Hans van Bommel onlangs op. Want er zijn veel interpretaties en invullingen van agile, waardoor ook deze term is uitgehold.
Ook al definiëren techneuten ‘agile’ als een model voor het snel en efficiënt ontwikkelen van software. Normaal gezien stelt zo’n agile ontwikkelingsmodel de business in staat om agile te zijn. Al is per definitie bijna elk bedrijf vandaag agile. Want als ze dat niet waren geweest, zouden ze waarschijnlijk niet (lang) meer bestaan.
4. Cloud
Ook cloud is en blijft een heel breed begrip, dat in de praktijk bijvoorbeeld zowel software als infrastructuur omvat. En dan is er natuurlijk ook de simpele vaststelling dat, zo blijkt ook uit de hypecycli van Gartner in de voorbije jaren, dat de hype ook echt voorbij is. ‘Cloud computing heeft ook voor een verandering gezorgd in de manier waarop bedrijven technologie benaderen’, stelde Wilco Ravestein, channel director bij Paessler onlangs op Computable. ‘Het is niet langer de vraag óf ze naar de cloud moeten overstappen, maar naar wélke cloud.’
5. Digitale disruptie
Ook digitale disruptie is een term die regelmatig valt, of misschien nog meer gebruikt in de context van it: disruptieve technologie. Het gaat dan om technologie die zo krachtig zou zijn dat het een hele sector, markt of zakenmodel plots om kan gooien. Maar dat was internet jaren geleden ook al.
6. Kunstmatige intelligentie
Ook kunstmatige intelligentie of artificiële intelligentie (ai) is zo’n term die de laatste jaren te pas en te onpas opduikt. In de brede media wordt de term bijvoorbeeld vaak geassocieerd met robots en computers die de wereld (en dus ook jouw job) overnemen.
Het aantal cio’s dat zogenaamde ai-oplossingen goedkeurt, is vorig jaar gestegen naar 37 procent van 25 procent in 2018, volgens het recente cio-onderzoek van Gartner. In de praktijk blijkt in veel gevallen de term machine learning meer geschikt als term voor slimme software die zichzelf verbetert op basis van training-data.
Verder bleek uit een ander rapport van IDC dat een kwart van de ondervraagde organisaties een vijftig procent faalpercentage voor ai-projecten ziet, als gevolg van een gebrek aan deskundig personeel en onrealistische verwachtingen.
‘Ai is aan een herstart toe’, zo liet professor Gary Marcus, hoogleraar psychologie bij de New York University zich ontvallen op de World Summit AI. ‘Het wordt hoog tijd voor de bouw van ai die we kunnen vertrouwen.’