Ik ben geen waaghals. Ik hou mij op de snelweg netjes aan de snelheidsbeperking. Gevaarlijke sporten zijn mij totaal vreemd. Mijn vorige eindredactrice deed aan bungeespringen. Ik denk er nog niet aan.
Toch ben ik een aantal jaren geleden uitermate roekeloos geweest: ik had mijn spaargeld gedeponeerd op een IJslandse internetrekening. Toen ik het weekend ervoor in volle bankencrisis op een nieuwssite had gelezen dat de ene IJslandse bank na de andere kopje onder ging, hevelde ik mijn weinige spaargeld over naar een ‘echte’ bank.
Niks te vroeg, want twee dagen later werden alle spaartegoeden van Kaupthing-bank, mijn bank toen dus, bevroren. De online rekening was onbereikbaar.
Batterij leeg
Ze zullen het bij Rabobank waarschijnlijk niet zo graag horen, maar onvermijdelijk moest ik aan mijn IJsland-avontuur terugdenken toen ik enkele weken ook niet aan mijn online spaarrekening geraakte bij de Rabobank (met overigens al even weinig spaargeld).
Inloggen op je online rekeningen gebeurt daar namelijk via een persoonlijke pincode en digipass. Maar alleen bleek die niet meer te werken, vermoedelijke omdat de batterij end of life was. Klinkt logisch, alleen bleek de helpdesk van Rabobank België het ook niet te doen. Op mails met (aan)vragen kwam geen antwoord. Telefoontjes naar de helpdesk gingen telkens na twee minuten naar de bezettoon.
In tijden waarbij sommige financiële en e-commerce spelers hun klanten verbazend vlot – en met pakweg een chatbot – verder helpen, vond ik dat qua klantenservice nu niet bepaald een topprestatie. ‘Hallo Rabobank, is daar iemand?’, moet ik eerst gedacht hebben. Om me dan ervan te vergewissen dat als het echt nodig was, ik ook naar het hoofdkantoor van Rabobank België kon rijden. Maar echt modern vond ik dat nu ook weer niet.
Asterix
Zowat elke bank, en dan zeker de vooraanstaande, biedt in België vandaag een mobile app aan. Maar Rabobank dus nog niet. Het doet me een beetje denken aan het begin van elke Asterix-strip: heel Gallië is bezet door soldaten van Ceasar, maar een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden. Rabobank is een internetbank en daar was het indertijd een van de pioniers in ons land, alleen zou zo’n app wel handig/noodzakelijk kunnen zijn.
We brachten met Computable vorige week nog een studie van D-Rating, waarin de dertien belangrijke Belgische banken aan een digitale toets werden onderworpen. Rabobank was daar niet bij. Dat is logisch en misschien ook goed voor hen, want het belangrijkste digitale kanaal voor consumenten (= mobiele app) bestaat bij hen (nog) niet. Terwijl sommige andere banken hier net grote stappen in hebben gezet. It’s an app world, afterall.
Prioriteitenlijst
Toch staat die app bij Rabobank al jaren aangekondigd. ‘Een mobiele applicatie staat hoog in onze prioriteitenlijst’, lezen we op de website. Maar ‘we kunnen ons helaas nog niet vastpinnen op een exacte datum voor de lancering’, gaat het verder.
Dat was al een aanpassing van de formulering, want een paar weken geleden stond er op die helppagina nog 2018 vermeld als lanceringsdatum. Maar omdat die lancering telkens naar voren werd geschoven, is die richtdatum blijkbaar verdwenen.
Ruim twee weken later
Hoe is het nog afgelopen met die nieuwe digipass? Wel, meer dan twee weken kreeg ik – eindelijk en hoera – een e-mail met antwoord. Intussen waren we al een nieuw jaar ingegaan. Een nieuwe digipass werd opgestuurd en viel wat later in de brievenbus.
Op mijn andere mail – wanneer ze bij Rabobank in België hun aangekondigde app precies gingen voorstellen – kreeg ik nog geen antwoord. Maar toen ik op Computable de aankondiging zag verschijnen dat Rabobank ook voor België met Mendix aan een webportaal werken, vermoed ik dat dit nog niet voor meteen is. Ach, zolang ik maar aan mijn rekening kan.