David Orgaz D’Hollander is sinds 1 oktober de nieuwe topman van Schneider Electric België. Hij volgt Jean-Paul Brees op die gedurende zestien jaar aan de leiding stond van het bedrijf. Orgaz D’Hollander is een oudgediende van Schneider Electric. Wij polsten hem naar zijn indrukken tijdens de eerste honderd dagen aan het hoofd van Schneider.
David Orgaz D’Hollander werkt al meer dan twaalf jaar voor de Schneider Groep. Hij was voornamelijk actief in Azië (China en Singapore). Daarvoor bekleedde hij enkele managementfuncties bij Siemens in België. Met zijn diploma Elektronica van de Universiteit van Gent en een MBA van de INSEAD (Frankrijk), kon hij al vroeg in zijn carrière verschillende ladders beklimmen. Nu staat hij aan het hoofd van Schneider België. Het bedrijf bestaat uit drie juridische entiteiten die zijn verdeeld over vijf vestigingen en één fabriek in Brussel (Ukkel). Momenteel staan er 550 werknemers op de loonlijst.
‘De eerste drie maanden voelden als een rollercoaster en zo heb ik het graag’, zegt Orgaz D’Hollander in een gesprek met Computable. ‘Terugkeren naar België, na dertien jaar in Azië, voelt enorm goed, zowel voor het gezin, als zakelijk gezien voor mezelf. Wat me opvalt is hoeveel Belgen klagen over België. Ik kan enkel zeggen dat als je België verlaat, je pas beseft hoe goed we het hier wel niet hebben.’
Experties
Orgaz D’Hollander kijkt alvast uit naar zijn nieuwe uitdaging. ‘Ik ben onder de indruk van het team dat ik bij Schneider België heb gevonden: een ongelofelijk niveau van expertise, gecombineerd met een ongezien niveau van ‘commitment’ naar onze klanten toe. Dat heeft me onmiddellijk overtuigd van het groeipotentieel van Schneider België.’
Het is het opstarten van een pak initiatieven die de eerste drie maanden deden aanvoelen als een rollercoaster, zegt de topman. ‘We rekruteerden te langzaam in het verleden en dat zette druk op het team. Als leider heb ik lang geleden geleerd dat ik helemaal in mijn eentje de business niet kan doen groeien. Het is mijn rol om het allerbeste team samen te brengen en dan komt de groei automatisch. En daar heb ik de eerste drie maanden waarschijnlijk zeventig tot tachtig procent van mijn energie in geïnvesteerd.’
Dat wil niet zeggen dat al het werk nu achter de rug is, verre van. De nieuwe ceo identificeert alvast drie prioriteiten voor de toekomst. Een nog grotere speler worden binnen de bedrijfswereld op vlak van energietransitie is er een van. ‘Onze doelstelling is om via de digitale transformatie in energiebeheer oplossingen te bieden voor de belangrijkste uitdagingen waarmee we vandaag wereldwijd geconfronteerd worden, waaronder de klimaatcrisis. We willen onze klanten ondersteunen om energieverspilling tegen te gaan – waarbij al doende een competitief voordeel bekomen wordt – en een duurzame toekomst voor iedereen te creëren.’
Een must
De toenemende hyperconnectiviteit doet ook onvermijdelijk vragen rijzen over cybersecurity. ‘We hebben in Schneider een Global Practice met wereldwijd meer dan 150 consultants die specifiek gespecialiseerd zijn in OT (operational technologies)-cybersecurity. Het is een topic dat sinds iot aan het versnellen is voor elk groot en klein bedrijf en een must aan het worden is. Wij willen dan ook zo snel mogelijk deze services beschikbaar maken voor onze klanten in België zodat ze de waarde die ze aan het creëren zijn rond het analyseren van hun data en het connecteren en openstellen van hun fabrieken, gebouwen en infrastructuur kunnen veilig stellen.’
Tot slot wil hij ons land nog uitgebreider laten kennismaken met de meerwaarde die Schneider Electric aan tal van sectoren in België kan bieden. ‘In Brussel zijn tachtig procent van de gebouwen uitgerust met technologieën van Schneider Electric, we zijn aanwezig in alle ziekenhuizen van België en één huis op twee wordt gevoed door een middenspanningspaneel voorzien van het Schneider Electric-label. Wat me in die eerste maanden ook sterk is opgevallen is het verschil in naambekendheid van Schneider in België. Het brede publiek kent ons bijna niet, terwijl we voor partners en klanten een vanzelfsprekendheid zijn. Er zijn er die al tientallen jaren enkel bij Schneider zweren voor zowel kwaliteit van producten en mensen. En daar gaan we aan werken. We willen iedereen overtuigen dat oplossingen voor een duurzame toekomst en voor de oplossing van de klimaatcrisis vandaag bestaan. En dat die klaar zijn om toegepast te worden in fabrieken, gebouwen, datacenters en infrastructuur. In het merendeel van de gebouwen en fabrieken in België worden nog pakken energie verspild zonder dat men het zelf lijkt te beseffen. Daar heb ik geen geduld voor en daar moet het snel gaan. Dus het gevoel hebben van een rollercoaster lijkt me gepast qua ‘sense of urgency’ om te handelen.’