In deze driedelige serie worden de belangrijkste ontwikkelingen voor 2020 uitgelicht binnen het technologielandschap. In het eerste deel werd het immer groter wordende belang van vertrouwen voor onze omgeving, elkaar en onze business uitgelegd. In dit tweede deel komen artificële intelligentie (ai) en ethiek aan bod.
Dat artificiële intelligentie (ai) een belangrijke technologische ontwikkeling is die vele voordelen meebrengt voor consumenten en het bedrijfsleven weten de meeste mensen wel. Toch zijn ook hierbinnen vele ontwikkelingen en wordt dit anno 2020 volwassener. Ai in Nederland is al zo belangrijk dat er een strategisch actieplan voor artificiële intelligentie is gepresenteerd door de overheid. Doel van het plan is de ontwikkeling en toepassing van ai in Nederland te versnellen. Ook dit geeft het belang en de urgentie hiervan aan voor ons als land,maar ook voor de business.
Ethische vraagstukken
Vragen over de ethiek van ai zijn niet nieuw, maar 2020 wordt het jaar van de afrekening omdat de industrie de beste praktijken en voorschriften ontwikkelt die nodig zijn om ervoor te zorgen dat ai in het beste belang van mensen werkt. Daarom stellen we bij Salesforce het ethische en menselijke gebruik van technologie centraal. We richten ons bijvoorbeeld op het uitbreiden van huidige banen die worden beïnvloed door ai in plaats van deze te vervangen. Ook is een van onze doelen om ai te ontwerpen voor iedereen. Zo hebben we technologie die vooroordelen automatisch verwijdert uit datasets die worden gebruikt om modellen te trainen die salarissen bepalen. Als bedrijven en overheden moeten we dit soort problemen identificeren en oplossen met behulp van ai-specialisten.
Verder kunnen organisaties hun data ontgrendelen met behulp van api’s, waardoor ze grotere inzichten krijgen en meer bedrijfswaarde kunnen leveren. Als ai het ‘brein’ is, zijn api’s en integratie het ‘zenuwstelsel’ die ai helpt echt waarde te creëren in een complexe, realtime context.
Verwachtingen zijn hoger
In 2020 zullen ai-tools net zo goed verwacht worden door werknemers als het krijgen van een laptop op je eerste werkdag. Het zijn essentiële en kritische tools die werknemers nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Hoe sneller bedrijven ai gebruiken en omarmen, hoe beter hun data en hoe groter hun concurrentievoordeel is. De bedrijven die hierin slagen, kunnen zich richten op het coachen van werknemers op schaal en het uitdagend houden met veranderingen in de markt. Spraakintelligentie en ai zijn nodig om deze inspanningen op te schalen. Hiermee is er een enorme tijdsefficiëntie te behalen wat meer tijd vrijmaakt voor de menselijke factoren zoals persoonlijke coaching en ontwikkeling.
De integratie van ai is al veel langer onderwerp van discussie maar zal zich dit jaar echt verder ontwikkelen. Dankzij meer focus en ondersteuning van ook de overheid kan niemand hier meer omheen en zal van bedrijven verwacht worden dit meer te omarmen en in hun voordeel te laten werken.
Michiel van Vlimmeren, senior vice president en algemeen directeur Nederland bij Salesforce