Bij banken en hun consumenten draait het anno 2020 rond mobile apps, webtoepassingen en sociale netwerken. Maar vooral rond apps. Welke bank loopt hierin voorop?
Het is het bureau D-Rating dat recent een analyse afrondde over het Belgische bankenlandschap. Het bureau nam dertien vooraanstaande Belgische retailbanks onder de loep. Hieronder zowel de klassieke grootbanken (BNP Fortis, Belfius, KBC en ING), online-banken (zoals Keytrade) en de neobanken (zoals Revolut en N26).
De focus ligt op het gebruik van de digitale kanalen: apps, web en sociale netwerken. En ook de tevredenheid hierover. In totaal werden voor deze 13 banken 45 websites, 145 mobile en progressive web application (pwa)-applicaties en 271 sociale netwerken en messagingdiensten geanalyseerd.
1. Gebruik van digitale kanalen
In totaal gaat het om 1,6 miljard bezoeken op al deze platformen, een aantal dat volgens het bureau opmerkelijk genoeg hoger ligt dan hij het Franse- en Spaanse bankenlandschap, dat D-Rating onlangs analyseerde.
Voor België komt D-Rating tot deze top vijf rond gebruiksniveau van digitale kanalen in België:
1. Revolut
2. N26
3. Belfius
4. KBC
5. Keytrade Bank
De rankschikking moet wel in verhouding worden bekeken, rekening houdend dat nieuwkomers Revolut en N26 er momenteel een bescheiden marktaandeel op na houden. Ook al groeiden ze vorig jaar met dubbele cijfers. Vooral de rankschikking van Belfius en KBC vallen op. Beide financiële groepen bijvoorbeeld zetten zwaar in rond het aanbod van hun hun mobile apps.
2. Tevredenheid van digitale kanalen
Zeker zo interessant is de tevredenheid ten aanzien van toepassingen. Belfius en KBC voeren de tevredenheidslijst aan als het gaat op app store ratings (zie grafiek). Terwijl Beobank, Deutsche Bank en Axa in die rankschikking onderaan staan. Opvallend is dat Belfius en KBC het hier dus beter doen dan de Neobanken. In deze lijst zijn de verschillen tussen alle banken ook vrij groot.
D-Rating maakte ook een lijst aan van de banken die het het best doen qua webkanalen en daar voeren N26 en Keytrade Bank dan weer de lijst aan. Al merkt het bureau ook wel op dat het bankenlandschap intussen erg app-georiënteerd is in ons land. Meer dan via kanalen als web en vooral sociale netwerken maken banken in België het verschil bij de consument met hun apps.
Als we dit allemaal op een rijtje zetten, en ook het totale klantenaantal in overweging nemen, zijn er dus twee bankgroepen die digitaal voorop lopen in ons land: Belfius en KBC. Al is de digitale strijd zeker nog niet gestreden.