Biotechnologie worstelt met de digitale transformatie. Ouat biedt de helpende hand. De startup staat aan de zijde van de bedrijven tijdens hun digitale reis en gidst hen langs de valkuilen.
Het verhaal van Ouat begint zo’n zes jaar geleden als Nicolas Vertommen en Matthieu Egloff de eerste stappen zetten. Onder meer door de extensieve begeleiding van het MIC Brussels die hen toegang geeft tot hun internship-programma en acceleratietraject. ‘Ondertussen staan we een heel eind verder’, zegt Egloff, één van de oprichters.
‘We ontwikkelden met behulp van virtual reality (vr) een digitale tweeling waarmee industriële procedures, de installatie van hoogst gespecialiseerde apparaten, de bouw van biotechnologische bedrijven en zelfs ziekenhuizen zijn te simuleren. Onder de naam HakoBio brengen we dit op de markt. Het helpt onze klanten om hun ruimtes te optimaliseren.Gebruikers hebben toegang tot een databank met allerhande tools waarvan de specificiteit en de functionaliteit voor de aankoop is te vergelijken. Bovendien is de optimale positie en plaats in een ‘lege ruimte’ met een 3d-pre-configuratie te bekijken.’
3d-technologie
Dit alles gebeurt in nauwe samenwerking met de klant. ‘Dat is nodig om digitale stappen te zetten op het vlak van trainingen, monitoring en onderhoud. Onze digitale tweeling geeft onze klanten de kans volop te experimenteren met nieuwe businessmodellen en optimalisaties van hun operationele processen. Met onze gebruiksvriendelijke interface kan iedereen snel overweg, er is geen voorkennis nodig en in principe kan na een training van minder dan een uur iedereen er mee aan de slag. Onze oplossing is bovendien volledig webbased en maakt gebruik van de nieuwste 3d-technologie. Het lijkt dus of je alles in realiteit beleeft, waardoor je een nieuwe ervaring krijgt. Ook om trainingen te geven, voldoet onze technologie perfect.’
Dat Ouat voor nieuwe inzichten zorgt, staat als een paal boven water. ‘We sleutelen nog continu aan ons platform om het makkelijker en inzichtelijker te maken. We willen uitgroeien tot de universele interface in onze sector. We hebben klanten in België, Frankrijk, Zwitserland en ook in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten beginnen we voet aan de grond te krijgen’, geeft Egloff mee.
Concurrentie
Van concurrentie heeft de startup weinig last. ‘We hebben op specifieke deeldomeinen wel concurrenten, maar niemand hanteert onze totaalaanpak. Wel ondervinden we hindernissen. Zo zitten we in een sector waar beslissingsprocessen lang kunnen duren. Bovendien zijn we als één van de eerste op de markt, waardoor we nog heel wat bedrijven moeten evangeliseren. Bovendien gaat het ook om een veranderingstraject. Het helpt natuurlijk wel dat we al tevreden klanten hebben met naam en faam. Dat er meer potentieel in deze markt zit, is duidelijk. We hebben nog geen geld opgehaald, maar zijn volop onze meerwaarde in de industrie aan het bewijzen, dus dat is een logische volgende stap.’
Bij Ouat geloven ze in een aanpak op maat, want geen twee biotechnologiebedrijven zijn hetzelfde. ‘We werken wel met een model gebaseerd op licenties. Voor bijkomende add-ons werken we op maat. Op de ingeslagen weg gaan we alvast verder. Zo bekijken we de mogelijkheden van active learning en het maken van digitale leerscenario’s. Zo kun je ervaring opdoen in de virtuele realiteit om dit vervolgens in praktijk te brengen.’