Computergames zijn populair en influencers moeten daar niet voor onderdoen. Breng beide elementen samen en je komt bij het businessmodel van Adshot uit. Een gesprek met Laurens Janssens, één van de drie founders van deze snelgroeiende startup.
Gaming is big business en bekende gamers zijn vaak echte wereldsterren. Op Youtube, Mixer en Twitch hebben ze duizenden volgers en vaak worden hun games ook live gestreamd. ‘We kwamen enige tijd geleden tot de conclusie dat er nog geen goede en schaalbare oplossing was om deze influencers in contact te brengen met brands en adverteerders. Meteen het startschot om aan een eigen platform te beginnen bouwen, specifiek gericht op deze niche. Merken willen immers deze jonge generatie bereiken en dat kan perfect via videogames’, geeft Janssens aan.
Online matchen van influencers
Ondertussen koppelt het platform van Adshot al heel wat influencers met merken en campagnes. ‘Ons platform is zowel voor gamers als merken en bedrijven toegankelijk. Daar kunnen ze elkaar leren kennen, campagnes plaatsen of raadplegen en contacten leggen. Bedrijven kunnen makkelijk relevante influencers zoeken en afspraken maken. Dit allemaal binnen één platform. Zijn we nu nog voornamelijk actief in de Benelux, ook in de VS en de rest van West-Europa beginnen we snelheid te maken. De merken en bedrijven beperken zich niet enkel tot de gamesector, bedrijven uit alle sectoren die zich op jongeren richten, tonen interesse.’
Het oorspronkelijke idee kwam uit de koker van co-founder Axel Gekiere die aan de slag was als digital marketeer. ‘Hij merkte hoe moeilijk het was om klanten in contact te brengen met de juiste gamers en zag er een zakelijke model in. Ook Vincent Franken is aan boord gekomen; als computerwetenschapper staat hij in voor de technische kant. Daarnaast beschikken we ook nog over een team aan developers die het platform verder ontwikkelen. Het platform is volledig door ons ontwikkeld.’
Zoeken naar de perfecte match
‘Het is op dit moment balanceren tussen schaalbaarheid en persoonlijk contact’, vervolgt Janssens. ‘We merken dat bedrijven graag nog iemand zien. We ontmoeten veel concurrenten. Wij focussen ons echter op gamers en werken enkel met optins. We scrapen dus geen data om toch maar meer influencers op ons platform te kunnen zetten. Zo kunnen we een betere kwaliteit en matching garanderen. Bovendien worden influencers bij ons niet gedwongen om campagnes te aanvaarden’, zegt Janssens.
Het verdienmodel van de startup zit in een subscription fee die toegang geeft tot de database en waarbij zowel gamers als bedrijven een eigen profiel kunnen aanmaken. ‘Daar komt vaak een commissie bij voor het opzetten van een campagne. Adverteerders of bedrijven met minder ervaring kunnen ook rekenen op begeleiding en advies. Zo zorgen we voor de perfecte match, met betere resultaten.’
Doorgroeien in 2020
Eerder dit jaar wist de startup kapitaal op te halen bij Steven Van Belleghem, Reinhart De Lille, Intracto en Imec. ‘Voorlopig zitten we goed met deze funding. Eén van onze betrachtingen in 2020 is alvast om ons team compleet te krijgen. We zoeken nog enkele developers en ook commercieel willen we nog stappen vooruit zetten. De war for talent is voor een startup zwaar. Toch slagen we erin mensen aan te trekken. Onze business zal daar ongetwijfeld voor iets tussen zitten’, lacht Janssens.
Adshot blijft doorontwikkelen. ‘Ons platform zal nooit af zijn en er ontstaan altijd nieuwe dingen. Zo bekijken we de mogelijkheden van realtime-dashboarding, datagedreven suggesties en pricing. Ook interactieve formats rond livestreaming staat op de roadmap. Saai wordt het nooit.’