De Belgische zakenmissie eind november naar China leverde deelnemende bedrijven, en hun it-afdelingen, extra werk en kopzorgen op. Niet iedereen was daar blij mee. ‘Als je mensen maar bang genoeg maakt, dan kopen ze alles.’
Vorige week, en ook nog deze week, moesten veel deelnemers aan de intussen beruchte Chinese zakenmissie – de grootste Belgische ooit – zich aandienen bij hun it-afdeling. Dit om hun toestellen na te kijken en/of te resetten.
‘Zo zie je maar wat een welgemikt pr-gestuurd artikel kan teweeg brengen. Niemand wil dan te horen krijgen dat er niet 100 procent ingezet is op veiligheid’, zo reageert een anonieme bron, die vanuit de overheid zelf deelnam aan de zakenmissie.
Free publicity
Kort na de missie doken verhalen op van Chinese cyberaanvallen die de nationale media haalden. ‘Dat was volgens mij vooral een pr-campagne met veel free publicity voor een it- partner van federale overheid’, oppert dezelfde deelnemer.
Zelfs moest deze persoon ook zijn toestellen laten nakijken. ‘Op onze it-afdeling lachen ze er eens mee’, klinkt het. ‘Ik kan ik zeggen dat ik aan heel de paranoia na de missie wel een nieuwe werk-gsm en laptop overgehouden heb. Terwijl er niks terug gevonden is op mijn toestellen.’
Bang maken
Ook Jan Guldentops van securitybedrijf BA hekelt het pr-gehalte van het verhaal. ‘Het is het aloude marketing-verhaal van fear, uncertainty & doubt waarmee security-bedrijven al decennia lang hun waar aan de man brengen’, vindt hij. ‘Als je mensen maar bang genoeg maakt, dan kopen ze alles.’