De Belgische zorgsector staat voor een aantal grote uitdagingen: een nijpend personeelstekort, toenemende kosten door vergrijzing en hogere administratieve lasten. Om kwalitatieve zorg betaalbaar te kunnen blijven aanbieden, gaat Zorgbedrijf Antwerpen voor een nieuw digitale transformatie-traject in zee met it-dienstverlener NTT.
Zorgbedrijf Antwerpen en NTT starten vandaag een proefproject met de Rainbow-software van Alcatel-Lucent op, die toelaat om de communicatietools te integreren in interne bedrijfsapplicaties. Zo kunnen medewerkers planningen wijzigen, info krijgen over wat ze moeten doen bij ziekte, alarmoproepen binnenkrijgen en opvolgen, zien wie waar aanwezig is, een noodoproep van een collega ondersteunen, en meer. Door die automatisatie besparen medewerkers tijd en kunnen ze zich beter focussen op kerntaken.
De Rainbow-integratie heeft potentie. Nadat alles intern is gekoppeld, is het de bedoeling om de oplossing ook bij klanten zelf te gebruiken. It-manager Dimitri De Rooze legt uit: ‘We zijn vandaag de enige in België die, naast een actief alarmsysteem, ook al jaren werken met een passieve variant op basis van sensoren. Zo hoeven we niet langer elke drie uur iemand te storen om te kijken of alles in orde is. Wanneer iemand die makkelijk valt, uit bed stapt en niet terugkeert, detecteert de sensor dat en krijgen wij automatisch een waarschuwing.’
In gesprek
De basis voor de samenwerking tussen het zorgbedrijf en NTT werd in 2016 gelegd. Toen raakten de twee partijen met elkaar in gesprek over nieuwe communicatietools. Uiteindelijk viel de keuze op het OTEC (Open Touch Enterprise Cloud)-platform van Alcatel-Lucent. Dit cloudplatform combineert realtime zakelijke communicatiediensten (instant messaging, telefonie, web- en videoconferenties) met niet-realtime-diensten (voicemail, e-mail en sms). Het geeft medewerkers toegang tot alle communicatiediensten en levert ook een aanzienlijke tijds- en kostenbesparing op, bijvoorbeeld bij het aansluiten van nieuwe locaties.