Organisaties brengen steeds meer data onder in de cloud. Ze kiezen daarbij voor een multi-cloudstrategie waarbij gebruik wordt gemaakt van oplossingen en diensten van een breed scala aan leveranciers. Dit maakt het steeds lastiger om deze omgevingen effectief te beheren. Vooral bij disaster recovery moet men goed nadenken.
Hoewel multi-cloudomgevingen een ongekende mate van flexibiliteit naar disaster recovery (dr) brengen, bestaat er ook een kans dat ze de complexiteit enorm vergroten. Organisaties moeten hun strategie met zorg plannen en samenwerken met een leverancier die hen kan helpen met het automatiseren van workflows, maar ook voorziet in de snelheid, flexibiliteit en de fijnmazigheid die nodig zijn voor multi-cloud dr.
Recovery
Volgens de resultaten van een opiniepeiling die tijdens een webinar over disaster recovery voor de cloud werd gehouden, hanteren veel organisaties (33,6 procent) verschillende recovery time objectives (rto’s) voor onderdelen van hun multi-cloudomgevingen. Meer dan een derde van alle respondenten (36,4 procent) zou de voorkeur geven aan een hersteltijd van maximaal vier uur. In de praktijk gaat het met herstelprocessen maar zelden van een leien dakje zodra er zich een calamiteit voordoet. Om te kunnen voldoen aan dergelijk ambitieuze rto’s moet een dr-oplossing diverse geautomatiseerde functies bieden.
Veel organisaties (37,5 procent) hanteren ook verschillende recovery point objectives (rpo’s). Daarmee groeit het belang van regelmatige back-ups en replicatie. Want bedrijven kunnen zichzelf simpelweg geen gegevensverlies permitteren. Flexibiliteit is van cruciaal belang om te voldoen aan de steeds veeleisender rto’s en rpo’s. Het waarborgt het vermogen om te herstellen wat er nodig is, waar en wanneer dan ook..
In een multi-cloudomgeving kunnen organisaties profiteren van de mogelijkheid om back-ups te maken en te repliceren in omgevingen bij verschillende cloud providers. Wanneer voor gegevensbescherming verschillende clouds gebruikt worden, biedt dat organisaties de mogelijkheid om back-ups te maken binnen en tussen cloud-omgevingen. En dat maakt multi-cloud dr enorm flexibel. In het huidige zakelijke klimaat is data een bedrijfskritisch bedrijfsmiddel. Deze flexibiliteit is van cruciaal belang om te voldoen aan de steeds hogere eisen die aan privacy en gegevensbescherming worden gesteld, om ransomware-aanvallen af te slaan en om bedrijfscontinuïteit te waarborgen.
Maar het is precies deze flexibiliteit die het beheer van multi-cloud dr kan bemoeilijken. Zonder effectief gegevensbeheer kan de complexiteit organisaties boven het hoofd groeien. Veel bedrijven raken daardoor overweldigd en hebben geen goed beeld van hoe ze data moeten herstellen. Dit wordt helaas pas duidelijk zodra er iets misgaat.
Gegevensherstel
Het is natuurlijk mogelijk dat een organisatie wordt getroffen door ransomware of een natuurramp, maar het is een feit dat gegevensherstel vaker niet dan wel om een bedrijfsbrede calamiteit draait. Het kan ook nodig zijn als er individuele bestanden verloren gaan of per ongeluk (of met opzet) worden verwijderd. Organisaties moeten in staat zijn om hun data snel te herstellen, tot op het niveau van afzonderlijke bestanden. Op die manier hoeven ze geen complete systemen en virtuele machines te repareren.
Een succesvol disaster recovery-plan voor multi-cloudomgevingen kan niet langer zonder zaken als op beleidsregels gebaseerde automatisering, artificiële intelligentie (ai) en tools die bewaken op onregelmatigheden binnen de data-infrastructuur. Een dergelijk plan moet bovendien ondersteuning bieden voor alle scenario’s op het gebied van gegevensherstel, of het nu gaat om verloren bestanden of hele systemen. Dat vraagt om consistente technologie en processen.
Conclusie
Multi-cloud dr moet beginnen met een zakelijk doel voor ogen. De focus moet liggen op de datastrategie. Waar wordt data opgeslagen, wie heeft er toegang toe, van welke onderlinge afhankelijkheden is er sprake en hoe moet de data worden beschermd? Er is meer voor nodig dan alleen een it- of softwareoplossing, hoewel beide aspecten cruciale succesfactoren zijn. Bedrijven hebben een technologiepartner nodig die een oplossing kan aanreiken en implementeren waarmee de business kan zorgen voor gegevensherstel in alle richtingen: vanuit de cloud, naar de cloud, in de cloud, tussen clouds en tussen regio’s.