Het is hartverwarmend dat een nieuwe generatie ondernemers erin slaagt om België op de digitale kaart te zetten. Zopas heeft Destiny, het bedrijf dat op iets meer dan tien jaar gestaag gegroeid is onder de vleugels van de broers Daan en Sam De Wever, een deal gesloten met de Franse kapitaalinvesteerder Apax en heeft het een oorlogskas van 150 miljoen euro binnen bereik.
Jonas Dhaenens richtte Combell op in 1999 en bouwde de bescheiden hostingroep uit tot een digitale speler met ruim duizend medewerkers en meer dan twee miljoen klanten in Europa. Felix Van Maele, oprichter en ceo van Collibra, een wereldspeler op het vlak van dataverwerking, werd afgelopen zomer uitgeroepen tot de meest innovatieve en sterkste entrepreneur van New York.
Collibra, waarvan Tony Mary nog steeds voorzitter is van de raad van bestuur, is de eerste Belgische unicorn en is meer dan één miljard dollar waard. Dries Buytaert, het brein achter Drupal, is met z’n bedrijf Acquia een wereldspeler. Door het befaamde Massachusetts Institute of Technology werd hij uitgeroepen tot de top 35 vernieuwende ondernemers onder de 35 jaar. 3D-topbedrijf Materialise van ceo Wilfried Vancraen hoort ongetwijfeld eveneens in dit lijstje.
Topondernemers
Ook in Wallonië is er een opstuw van talent. Zo is Fabien Pinckaers, oprichter en ceo van het open source-bedrijf Odoo terecht door Trends Tendances genomineerd als manager van het jaar. Odoo, ‘de Wikipedia van de business software’, haalde in 2014 nog tien miljoen euro op en telt meer dan twee miljoen gebruikers wereldwijd. Het mooie aan deze topondernemers is dat ze nooit naast hun schoenen gaan lopen zijn. Het blijven heel toegankelijke, open, sterke persoonlijkheden.
Waarom worden zij niet betrokken bij het beleid om België op de digitale kaart te trekken? Waarom vormen zij met andere geëngageerde it- en digitale ondernemers geen denktank? Waarom waren bij de zogenaamde ‘Digital Minds’ van minister Alexander Decroo vooral de klassiekers aanwezig zoals Proximus, Telenet, Orange, Microsoft, Google, Imec of Agoria? Met alle respect, dat zijn voor zover ik weet geen ondernemers, toch?
Leiden of lijden
Bij de aanstelling in 2015 was het de bedoeling om België in de top 3 te krijgen op de Europese digitale index. We doken van de vijfde naar de negende plaats, op 28 landen, alstublieft. Ik hoor Vlaams-minister president Jan Jambon zeggen dat hij Vlaanderen bij de top 3 regio’s wil krijgen. In 2019 lag het Vlaams overheidsbudget voor wetenschap en technologie op 2,9 miljard euro. Het gros, bijna twee miljard euro ging naar onderzoek en ontwikkeling. Het heeft ons amper verder op de ladder getrokken. Op federaal vlak zie ik zelfs geen spaander ambitie om België al was het maar opnieuw in de top 5 te krijgen.
Zouden we niet beter ons oor te luisteren leggen bij onze succesvolle bedrijfsleiders? Zij weten wat ondernemen is. En in België moet op digitaal vlak eens flink aan de boom geschud worden. Dankzij digitaal kan België opnieuw een leidende rol spelen. Geen lijdende rol, zoals nu het geval.