Op de Digital Day 2019 van Accountancy Europe werden de ‘digitalisation awards’ uitgereikt die de initiatieven huldigen van hun leden. In de categorie kmo-tools werd de eerste prijs toegekend aan 'eStox', een elektronisch effectenregister van de Belgische notarissen en accountants. ‘Unified by Invoicing’, een platform dat in de papierloze opslag van documenten voorziet en in het versturen en ontvangen van facturen, kreeg de derde prijs in dezelfde categorie.
In mei werd het elektronische effectregister eStox gelanceerd, een initiatief van de Belgische notarissen en accountants. Oprichters en bestuurders van een onderneming kunnen alle data over de aandeelhouders en andere effectenhouders door een notaris of een accountant laten registreren in dat elektronisch register. Dat biedt diverse voordelen, zo komt het register van pas wanneer aandeelhouders bijeenroepen moeten worden, bijvoorbeeld bij de jaarlijkse algemene vergadering. Maar ook bij een wijziging van de statuten, het doorvoeren van een kapitaalverhoging of wanneer een aandeelhouder zijn effecten wil verkopen of schenken, is het effectenregister nuttig.
Dankzij een link tussen eStox en het UBO-register (Ultimate Beneficial Owners), is het voor de bestuurders van vennootschappen ook eenvoudig om aan de FOD Financiën mee te delen wie de uiteindelijke begunstigden van hun onderneming zijn, een verplichting waaraan zij voor het einde van dit jaar moeten voldoen. Elke ondernemer kan op elk ogenblik aan een accountant of aan een notaris vragen om het elektronisch register aan te maken. Eind oktober hadden al 4304 vennootschappen van deze mogelijkheid gebruikgemaakt.
De andere winnaar, Unified by Invoicing, is ontwikkeld door fintech-specialist UnifiedPost. Dit platform voorziet in de mogelijkheid om facturen te verzenden en te ontvangen en automatiseert de boeking in de boekhoudsoftware. Er komt geen drukwerk, postzegels of klasseerwerk meer aan te pas en het brengt de accountant ook organisatorisch en administratief dichter in de digitalisering van hun kantoor.
Het platform maakt samenwerking mogelijk met andere actoren en diensten (banken, verzekeringen,…) om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van de ondernemingen. Daarnaast is het platform over te zetten naar andere Europese landen. Verschillende leden van Accountancy Europe tonen interesse en een lid heeft zelfs stappen ondernomen om het platform te implementeren met lokale accountants.