Technologieleverancier NTT heeft in Brussel zijn eerste Europese Client Innovation Center geopend. De gloednieuwe ruimte voor co-innovatie biedt klanten de mogelijkheid eigenhandig nieuwe technologieën te ervaren, met inbegrip van de innovaties die eerder dit jaar werd gedemonstreerd op het jaarlijkse NTT R&D Forum in Tokio.
In het center worden prototypes en use cases van big data, artificiële intelligentie, machine learning, internet of things (iot), biosensors en wearables, virtuele realiteit (vr) en augmented reality (ar), beveiliging en encryptie gedemonstreerd.
In Brussel is bijvoorbeeld een holografische simulatie te zien die toeschouwers eender welk event waar ook ter wereld laat ervaren. De installatie mikt op culturele en sportevenementen, presentaties en speeches, onderwijs en opleiding.
Ook opgesteld een smart city-platform dat gebruikmaakt van geavanceerde sensors, machine learning en artificiële intelligentie om ervoor te zorgen dat de stad de doordeweekse activiteiten veel nuttiger en efficiënter beheert. De verzamelde intelligente data maken een snellere reactie mogelijk bij noodgevallen en helpen bij het plannen van de infrastructuur van de toekomst. Opmerkelijk is ook een slim hemd dat realtime data verzamelt (hartslag, spierwerking) om de prestaties van personen in extreme (werk)omstandigheden beter te begrijpen en te verbeteren.
Het centrum dient drie doelstellingen, zegt NTT. De eerste is klanten inspireren door hen bewust te maken van technologische vooruitgang en mogelijke toepassingen. Daarnaast kunnen organisaties geholpen worden bij hun uitdagingen rond digitale transformatie met behulp van intelligente business-oplossingen. Ten slotte wil het centrum helpen om technologie ten goede te gebruiken, door in te zetten op thema’s ontleend aan duurzame ontwikkelingsdoelen zoals geformuleerd door de Verenigde Naties.