Cio’s worden geacht personeel uit te rusten met devices die voldoen aan de huidige mobiliteitseisen. Tegelijkertijd beschikken ze hiervoor niet over oneindig budget. Met device lifecyclebeheer kunnen ze aan beide uitdagingen het hoofd bieden.
Ondanks grotere druk dan ooit op cio’s om de positieve impact van technologie op de jaarrekening aan te tonen, blijkt uit onderzoek van SpiceWorks dat meer dan de helft van it-verantwoordelijken geen verhoging van budget verwacht. En wie dit wel verwacht, wordt geacht dit te investeren in opkomende werkplektechnologieën zoals kunstmatige intelligentie, edge computing en cloud-oplossingen. Maar hardware – en met name laptops – blijft een integraal onderdeel van elke it-strategie, omdat organisaties hun personeel willen uitrusten met mobiele, veilige en productieve apparaten die voldoen aan de eisen van de hedendaagse werknemer.
Van it-teams wordt verwacht dat ze deze apparaten leveren maar tegelijkertijd duurzamer en zuiniger zijn in het beheer van it-middelen. Door anders te denken bij het vernieuwen van hardware, kan deze uitdaging zich ontpoppen tot kans.
PCaaS
In plaats van devices te kiezen op basis van de klassieke afweging ‘initiële kosten versus mogelijkheden’, moeten organisaties overwegen hoe de apparaten passen in het bredere netwerk en wat partners kunnen doen om kostenbeheer te ondersteunen – van deviceplanning tot end-of-life. Het pc-as-a-service (PCaaS)-model, dat erop is gericht het levenscyclusbeheer van apparaten eenvoudiger te maken, is hierbij cruciaal.
Volgens een opex-model (operating expenditures – oftewel terugkerende kosten), betaal je bij PCaaS een maandelijks tarief voor een pakket met services van leveranciers. Voordat het PCaas zijn intrede kan doen, is het van cruciaal belang om te beoordelen wat werknemers van apparaten verlangen. Vervolgens is het zaak te bepalen wat het device lifecycle management project moet bereiken en hier doelen aan te koppelen – of het nu kostenbesparingen zijn, of bijvoorbeeld als doel het vrijmaken van tijd voor de it-afdeling hebben.
Zodra doelstellingen zijn bepaald en de modellen zijn gekozen, kan de manier waarop deze moeten worden geconfigureerd voor de volgende uitdaging zorgen voor bedrijven. Er moet namelijk nog veel gebeuren voordat een device klaar is om te worden geïmplementeerd. In deze fase kan investeren in pakketten met configuratieservices de werkelijke waarde verhogen, waarbij de configuratie van het apparaat vóór aankomst bij de organisatie is voltooid. In dit stadium kunnen de reeks apparaten ook worden aangepast aan de specifieke netwerk- en beveiligingsvereisten van het bedrijf, via vooraf ingestelde bios-instellingen. Apparaten die gereed zijn voor implementatie verlichten niet alleen de druk op het it-team, maar zorgen bovendien voor gemoedsrust.
Klaar voor vertrek
Niet alleen de configuratie van apparaten is een zorg. Ook de inzet van de apparaten vraagt enige aandacht. Maar al te vaak is de inzet van nieuwe apparaten een tijdrovend en complex proces dat de lopende activiteiten verstoort of zelfs onderbreekt. Door gebruik te maken van leverancierspakketten die ook de implementatie verzorgen, verloopt dit proces soepeler.
Om de zorg om de mogelijke onderbreking van werkzaamheden weg te nemen, kan installatie op locatie worden uitgevoerd door getrainde technici. Zij kunnen onder meer oude apparaten ontmantelen, gegevens migreren en nieuwe modellen installeren. Dit maakt bovendien waardevolle tijd vrij voor het interne it-team.
Nadat apparaten zijn geconfigureerd en geïmplementeerd, moeten ze worden beheerd en onderhouden. Uitval van apparaten is een serieus probleem in de hedendaagse, ultra-mobiele, professionele wereld. Ondersteuning op aanvraag biedt flexibiliteit, gemak, snelheid en kostenefficiëntie. Een goed voorbeeld hiervan zijn pakketten die reparaties ter plaatse of ruilservices voor apparaten aanbieden. Nog beter is een centrale portal waarmee bedrijven hun devices kunnen beheren en volgen, technische informatie terugvinden en requests in realtime monitoren.
Een andere cruciale zakelijke overweging is beveiliging. In geval van een cyberaanval, onopzettelijke her-formattering van apparaten of fysieke schade, kunnen er waardevolle bedrijfsgegevens verloren gaan – wat voor financiële kosten en reputatieschade zorgt. Zodoende is een betrouwbare service voor gegevensherstel van onschatbare waarde, waarin het op afstand wissen van verloren of gestolen devices en het leveren van vervangende harde schijven zijn opgenomen.
Einde van het liedje
Levensloopbeheer houdt niet op bij de ‘dood’ van een apparaat. Wanneer een apparaat verouderd is, moet het op een duurzame en milieuvriendelijke manier met pensioen gaan. Daarnaast moet het apparaat op een veilige manier worden verwijderd, zodat gevoelige bedrijfsgegevens beschermd blijven.
Devicel lifecycle management ondersteunt organisaties bij het verlagen van kosten, het verbeteren van de beveiliging en duurzaamheid en het verhogen van de productiviteit van werknemers. Het laat zien dat de aanschaf van nieuwe devices niet onderschat moet worden. Door lifecyclebeheer integraal onderdeel te maken van een PCaaS-gedreven it-strategie, kan it ervoor zorgen dat zij bedrijfsdoelen ondersteunen. Devices bereiken namelijk efficiënt en kosteneffectief hun potentieel, terwijl tegelijkertijd werknemers ervan verzekerd zijn dat de ondersteuning die ze nodig hebben in hun werkzaamheden er altijd is.