Hoewel groot in de Engelstalige wereld, kent bijna niemand in de Benelux de Computing Technology Industry Association (Comptia). Daar wil de branchevereniging voor de it-industrie verandering in brengen. Afgelopen week vond de eerste Benelux-meeting in Breda plaats. Jos Hageman, kersverse voorzitter van de Benelux-raad van de non-profitorganisatie, legt uit waar de kracht ligt.
Is Comptia een nieuwe vereniging?
Jos Hageman: ‘Nee hoor. Comptia is actief sinds 1982. De vereniging is ontstaan omdat een aantal partijen uit de channel de koppen bij elkaar staken om sterker te staan tegenover de leveranciers. Comptia heeft vooral een sterke positie opgebouwd in de Engelstalige wereld. Ik was laatst bij een bijeenkomst in Londen waar zo’n 650 man aanwezig waren. Dat willen we in de Benelux ook bereiken.’
Wat is het doel van Comptia?
‘In brede zin luidt de missie de it-wereld als geheel verder helpen. Dat kan zijn door expertisegroepen op te zetten, evenementen te organiseren, whitepapers te schrijven, marktonderzoek te doen, opleidingen te organiseren, en dergelijke. De meeste it-vraagstukken zijn overal hetzelfde. Dat kan dan gaan om technische onderwerpen maar ook om zaken als bedrijfsvoering, vrouwen in it, marketing en innovaties als virtual reality of drones. Daarvoor bestaan wereldwijd talloze communities en councils: die zijn of op onderwerp of regionaal georganiseerd.
Vanwege deze brede noemer ziet Comptia kansen liggen om verder te groeien en haar internationale expertise te delen. In Europa is het dan logisch om in de Benelux te beginnen. Qua it-ontwikkelingen loopt men hier voorop, vanuit het Engels taalperspectief is het een makkelijkere markt dan bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk. Bovendien ligt EU door Brussel binnen bereik.’
Plek?
Met name in Nederland barst het in de it-wereld van de brancheorganisaties en beroepsverenigingen. Ook is er een algemene it-branchevereniging in de vorm van NL Digital en in België heb je onder meer Beltug. Is er wel plek voor Comptia in de Benelux?
‘Jazeker. Comptia is een vereniging voor iedereen die zich beroepsmatig met it bezighoudt en fungeert als klankbord. Het onderscheid zit ‘m in de internationale opzet. Als je een bepaalde vraag hebt of je wilt een bepaalde kwestie aankaarten, dan is de kans groot dat Comptia er op wereldwijd niveau al mee bezig is. Er zit veel kennis en ervaring in de organisatie en die gaat over landsgrenzen heen.
Daarnaast bieden wij gecertificeerde it-cursussen aan. Daarmee is Comptia in de jaren negentig begonnen nadat er vraag naar vendor-neutrale certificaten ontstond. Wij hebben certificaten vanaf ‘it-fundamentals’ tot aan specialistische onderwerpen als cyber security, netwerkbeheer en cloud. Deze zijn van eenvoudig niveau, gericht op schoolkinderen, tot en met gedetailleerde kennis voor de professional; met zelflerende of klassikale opleidingen. Microsoft is dan wel de grootste uitgever van certificaten; wij claimen wereldwijd de grootste onafhankelijke aanbieder hiervan te zijn. Veel it-bedrijven vragen naar Comptia-certificaten. En in Nederland werken we ook samen met een aantal onderwijsinstellingen, zoals ROC’s.
Een Comptia-certificaat moet elke drie jaar worden vernieuwd. Dan weet een werkgever ook gelijk wat voor vlees hij in de kuip heeft als iemand komt solliciteren; de opgedane kennis is dan nog niet verouderd.’
Is Comptia te vergelijken met andere internationale it-verenigingen als ACM en de IFIP?
‘Nee, dat zijn organisaties die ook veel doen aan onderzoek, standaarden en richtlijnen. Wij zijn een praktisch ingestelde handelsassociatie. Comptia is leveranciersonafhankelijk. Wij hebben geen commerciële belangen en krijgen nergens subsidie voor. Inkomsten halen we binnen via lidmaatschapsgelden maar voornamelijk middels de opbrengsten van de certificaten. De club is een stem van de it-industrie. Ik merk in Nederland dat er bijvoorbeeld bij de overheid, zorg en onderwijs behoefte bestaat aan overleg met zo’n organisatie. Bij de lobbyisten van de Google’s en de Microsofts van deze wereld waarmee ze doorgaans praten, spelen wel allerlei commerciële belangen. Comptia kan geen commerciële rol spelen, anders gooien we onze naam te grabbel.’
Ambities
Wat zijn de plannen voor de Benelux?
‘Met stip op één: zichtbaarheid creëren. We zullen in de Benelux op de radar moeten komen, willen we onze rol als aanspreekpunt kunnen spelen. Onze naamsbekendheid willen we vergroten middels evenementen en marketingacties, waaronder donaties aan goede doelen die met it te maken hebben. Overigens, in februari 2020 organiseren we in Brussel ons tweede Benelux-evenement.
Onze conferenties zijn ook bedoeld om feedback en input van de markt te krijgen. In een eerder stadium hebben we een aantal topics vastgesteld die spelen op de Benelux-markt, zoals it-beveiliging, internet of things en kunstmatige intelligentie, personeelswerving en partnerstrategie. Die hebben we besproken tijdens het evenement in Breda. Daar kwamen ook nog wat andere ideeën boven tafel waar we iets mee kunnen doen. Denk aan opleidingen en cloud computing.’
En jullie zoeken natuurlijk naar nieuwe leden?
‘Uiteraard. Al wil ik wel benadrukken dat je niet per se lid van Comptia hoeft te zijn om er van te kunnen profiteren. Veel informatie is openbaar en gratis beschikbaar via onze website en blog. Een aantal extra diensten is dan exclusief voor leden. De hoogte van het lidmaatschapsgeld hangt overigens af van de grootte van het bedrijf. Dit gaat om relatief lage bedragen en dat heb je er bijvoorbeeld na het downloaden van een paar whitepapers al uit.
Overigens kent Comptia alleen internationale lidmaatschappen. Dus als een bedrijf ergens in de wereld al lid is geworden, betekent dit dat men hier ook van kan profiteren in de Benelux. Vooral bij grote bedrijven weet vaak de ene afdeling niet dat de andere afdeling al is aangesloten bij Comptia. Dat gaan we voor de Benelux nog in kaart brengen.’
Jos Hageman
Jos Hageman heeft ruim twintig jaar ervaring in de it-industrie. Na enkele jaren in verschillende functies voor kleinere bedrijven te hebben gewerkt, trad hij in 2000 in dienst bij Samsung Electronics, waar hij verantwoordelijk werd voor de optical disc drive-activiteiten in Europa. In 2007 trad hij in dienst bij Microsoft, waar hij de verantwoordelijkheid kreeg over de pc-doorverkoop in het Benelux-retailkanaal. Een jaar later werd hij verantwoordelijk voor het partnerbeheer van grote oem-partners in EMEA. In 2017 richtte hij zijn eigen adviesbureau op, Hageman Scale-up, dat bedrijven met internationale ambities helpt bij strategieontwikkeling, innovatie en het realiseren van groei.
Recent is hij benoemd tot voorzitter van de raad van de Comptia Benelux Business Technology Community.
Comptia (voorheen ABCD)
Oorspronkelijk heette de in 1982 gestarte Comptia nog de Association of Better Computer Dealers (ABCD). De dealers hadden begin jaren tachtig te dealen met computerfabrikanten (vooral van de micro’s) die allemaal hun eigen componenten gebruikten. Dat maakte het bestelproces nodeloos ingewikkeld. Door de krachten te bundelen en een merk-onafhankelijke vereniging op te richten, wilden de dealers een vuist maken tegen al die leveranciers en overheden om standaardisatie af te dwingen. Kort daarop werd de naam ABCD veranderd in de meer aansprekende naam Computing Technology Industry Association, ofwel Comptia.