Het ontplooien van digitale initiatieven staat hoog op de agenda van veel bedrijven. Samen met de groeiende adoptie van cloud, zorgt dit ervoor dat er een steeds groter deel van it-budgetten naar de cloud verschuift. Maar het beheer van cloud-uitgaven levert nieuwe uitdagingen op en is soms onoverzichtelijk. Is het mogelijk om je cloud-uitgaven te optimaliseren met behulp van data?
Digitale projecten worden in de regel ontwikkeld op een fundering van cloud-technologie. Daarnaast zien we steeds vaker dat it-afdelingen een deel van hun servers en applicaties naar de cloud verhuizen. En hoewel dit veel voordelen oplevert, is het beheren van de kosten behoorlijk complex. Want of je nu al je cloud-abonnementen centraal beheert, of dat iedere afdeling zijn creditcard gebruikt om zelf cloud accounts te maken – de facturen die je van een cloud-provider ontvangt zijn zelden gespecifieerd in termen van applicatie, afdeling of kostenplaats.
Daardoor is het moeilijk om te achterhalen aan welke onderdelen van de organisatie het geld wordt besteed voor exact welke doeleinden. Het spreiden van workloads over meerdere cloud-providers (zoals Azure, AWS en Google) maakt het nog eens extra complex, omdat je kennis nodig hebt van al deze providers. De elasticiteit van de cloud is bovendien een uitdaging, omdat dit het moeilijker maakt om uitgaven te voorspellen.
Meer kosten
Door al deze factoren is er een grote kans dat je meer geld kwijt bent aan cloud dan nodig is. Om dat aan te pakken volg ik een drie-stappen-plan om cloud-uitgaven te optimaliseren: optimaliseren van abonnementen, inzicht creëren in uitgaven, en ‘rightsizing’: optimaal schalen van resources.
De eerste stap: optimaliseren van abonnementen. Met een multi-cloud strategie heb je meerdere abonnementen bij cloud providers als Azure, AWS en Google. Door onze analytics technieken en kennis over de abonnementsmodellen van deze providers toe te passen, identificeren we allereerst de quick wins. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het consolideren van abonnementen om volumekorting te creëren, of het omschakelen naar een ander betaalplan. Workloads die voorspelbaar 365 dagen per jaar draaien, kunnen worden ondergebracht in een abonnement met een langere looptijd. Dat levert scherpere tarieven op dan het gebruik van flexibele, maar duurdere, abonnementen. Het optimaliseren van abonnementen levert geregeld al besparingen op van 20 tot 40 procent.
De tweede stap is het creëren van meer inzicht in de cloud-uitgaven. Daarvoor beginnen we met het oormerken (taggen) van individuele resources naar provider, applicatie, kostenplaats, enzovoorts. Zo kunnen assets worden gecategoriseerd, wat waardevolle data oplevert over waar het budget aan wordt besteed. Deze inzichten stellen we beschikbaar in een handige online tool of via een integratie met bestaande rapportage software, zoals Power BI. Geavanceerde analyses geven vervolgens voorspellingen over gebruik, inzicht in afwijkingen, en maken het mogelijk beperkingen en alerts in te stellen. Deze inzichten vergroten je controle over, en grip op, cloud-uitgaven.
De derde stap is het rightsizen van je cloud assets. Omdat het aanmaken van cloud assets zo eenvoudig is, is het ook eenvoudig om ze ‘voor de zekerheid’ een stukje groter te maken dan nodig. Met data over het daadwerkelijke gebruik van cloud resources maken we een baseline met gebruikspatronen. Hiermee wordt in kaart gebracht waar resources efficiënter ingezet kunnen worden, en deze inzichten worden vertaald naar concrete verbeteracties. Wanneer bijvoorbeeld een applicatie eens per maand een piek in het gebruik vertoont en de rest van de maand nauwelijks wordt gebruikt, dan kunnen de resources navenant worden bijgesteld om kosten te besparen. Dankzij het gebruik van slimme tools kan het op- en afschalen zelfs worden geautomatiseerd tot een hands-off proces, waardoor de kostenbesparing een regulier ingebouwde actie wordt.
Kostenoptimalisatie
Naarmate er binnen je organisatie meer gebruik wordt gemaakt van cloud, wordt het steeds belangrijker om aandacht te schenken aan kostenoptimalisatie. Het beheren van cloud-uitgaven is dan ook geen eenmalige oefening, maar een doorlopend proces wat continue aandacht heeft. Door data te gebruiken om abonnementen te optimaliseren, inzicht te genereren in uitgaven en assets te rightsizen, kun je direct de return on investment (roi) van digitale projecten verbeteren.