SAP Nederland opent deze week de deuren van het SAP Experience Center in Den Bosch. Hier kunnen klanten, partners en andere geïnteresseerden inspiratie opdoen, samenwerken aan innovaties en leren hoe zij dankzij technologie als robotic process automation (rpa), machine learning en kunstmatige intelligentie kunnen uitgroeien tot een 'intelligent enterprise'.
De opening past volgens het bedrijf in een wereldwijde strategie waarbij SAP in diverse steden experience centers opzet. ‘SAP wil hiermee de grenzen opzoeken en overschrijden van wat mensen denken dat mogelijk is met moderne technologie’, aldus de onderneming. Daarnaast biedt het center een vaste locatie voor design thinking-sessies en de ontwikkeling van prototypen. Ook gaat SAP diverse events organiseren waarbij steeds een specifieke technologie centraal staat.
Smart cities
Naast fictieve scenario’s bevat het SAP Experience Center ook een aantal demo-opstellingen van daadwerkelijk gerealiseerde innovatiecases. Een voorbeeld hiervan is het smart city-platform dat SAP samen met Signify, het voormalige Philips Lighting, heeft gerealiseerd. Met behulp van Signify’s verlichtingsmanagementsystemen en het SAP Hana-platform leggen steden volgens de partijen een basis voor een smart city en kunnen zij bijvoorbeeld via ‘light on demand’ kosten besparen. In het experience center is zo’n slimme lantaarnpaal van Signify tentoongesteld; de ‘BrightSites smart pole’.
Hellen van der Plan, verantwoordelijk voor Signify’s activiteiten in de Benelux, stelt dat met de versnelling van de bevolkingsgroei en verdergaande verstedelijking de roep om en noodzaak voor smart cities snel toeneemt en dat experience centers een rol kunnen spelen om mensen bekender te maken met de mogelijkheden om steden slimmer te maken.
Technologie slechts hulpmiddel
De slogan van de SAP Experience Centers luidt ‘Meet, Inspire, Engage’. ‘We willen met onze centers ontmoetingen realiseren, inspireren en tot actie aanzetten’, verklaart Twan van den Broek, customer innovation architect bij SAP Nederland. Het SAP-portfolio biedt hiervoor volgens hem een technologische basis, maar niet het uitgangspunt. Van den Broek benadrukt dat SAP juist niet de eigen oplossingen centraal wil stellen, maar de probleemstelling en uitdagingen van de klant. We passen de gehele beleving dan ook aan op de individuele klant en zijn of haar specifieke business. Technologie is in dat verhaal slechts een hulpmiddel’, besluit hij.
Den Bosch Datastad
Burgemeester Jack Mikkers van ‘s-Hertogenbosch opende het SAP Experience Center. Volgens hem is het een belangrijke toevoeging voor de stad. Hij stelt dat data en technologie bijdragen aan een veilige, leefbare stad en een hoger welzijnsniveau van zijn bewoners. Mikkers: ‘Daarom zetten we in op Den Bosch Datastad en organiseren we bijvoorbeeld ook Den Bosch Data Week. Het SAP Experience Center past perfect in die visie. Het toont de waarde van data in de dagelijkse praktijk en inspireert tot daden.’
Flirten met innovatie
Computable bezocht eind oktober 2018 een soortgelijk centrum in Parijs en schreef over dat bezoek de reportage: Flirten met innovatie bij SAP Leonardo Parijs