Apple heeft in 2019 minder winst en minder omzet gedraaid, vooral door dalende iPhone-verkopen. Alle andere divisies konden wel positieve cijfers voorleggen. Voor het komende kwartaal verwacht Apple beter te verkopen.
Iets meer dan 260 miljard dollar zette Apple om in 2019, ongeveer vijf miljard dollar minder dan in 2018. Het omzetverlies is bijna volledig te danken aan mindere verkopen van de iPhone. De telefoon blijft nog altijd veruit Apple’s belangrijkste product, maar lijkt zijn piek gehad te hebben. De nettowinst daalde van 59,5 naar 55,2 miljard.
Apple verkocht in 2019 voor iets meer dan 142 miljard dollar aan iPhones. In 2018 lag dat cijfer op bijna 165 miljard dollar. De Mac-computer blijft ongeveer stabiel, met een omzet van 25,7 miljard dollar en Apple wist ook meer iPads te slijten, van 18,3 naar 21,3 miljard.
De divisie Wearables, Home and Accessories (waarin de Apple Watch, de Homepod-luidspreker en de Airpods-koptelefoontjes zitten) ging er fiks op vooruit met een omzetsprong van 17,3 naar bijna 24,5 miljard dollar. Ook de afdeling Services, met daarin Apple Music en iCloud, groeide stevig, van 39,7 naar 46,3 miljard. Dat cijfer zal waarschijnlijk verder stijgen, want morgen lanceert Apple zijn langverwachte streamingdienst Apple+.
Terwijl de verkopen van iPhones dus een knauw krijgen, weet Apple almaar meer diensten en accessoires aan de man te brengen. Dat is ook de marsrichting die ceo Tim Cook eerder aankondigde.
Voor het komende kwartaal (waarin de lucratieve eindejaarverkopen vervat zitten) gaat Apple uit van een omzet tussen 85,5 en 89,5 miljard dollar. Dat is meer dan de meeste analisten hadden verwacht.