Terwijl de markt voor smartphones naar verwachting stilaan aftopt, zal de markt voor accessoires en wearables de komende jaar stevig groeien. Dat voorspelt het consultantsbureau Deloitte Belgium op basis van eigen onderzoek. Gemiddeld bezitten we in België nu 5,8 accessoires per persoon.
Naarmate de gemiddelde leeftijd van de smartphonebezitter stijgt, neemt ook de markt voor accessoires en wearables een hoge vlucht. Tien procent van de Belgen heeft een smartwatch en veertien procent heeft een fitness-band. Dat soort elektronische wearables vormen een snelgroeiende markt. Dat ligt deels aan het feit dat consumenten bereid zijn om steeds meer uit te geven, maar ook aan de handige communicatie- en gezondheidsfuncties die smartwatches en fitnessbands bieden.
In de afgelopen vier jaar groeide de markt van de wearables zeven keer sneller dan die van smartphones, en veertien keer sneller dan die van laptops en tablets. In 2019 bezit 22 procent van de Belgen een wearable, bijvoorbeeld een fitnessband of een smartwatch, zegt Deloitte.
Accessoires
Oplaadkabels, telefoonhoesjes en oortjes zijn in België de populairste accessoires voor de smartphone. Omdat smartphones steeds lichter en delicater worden, en de prijzen voor high-end toestellen blijft stijgen, kopen consumenten steeds vaker accessoires om hun telefoon te beschermen tegen fysieke schade.
‘De technologische vooruitgang zorgt voor een stijgende vraag naar draadloze smartphoneaccessoires, zoals Bluetooth-headsets en draadloze opladers. Deze trend vormt één van de belangrijkste impulsen voor de verkoop van mobiele accessoires. iPhone-bezitters zijn bereid om meer uit te geven. Ze kopen over het algemeen dan ook meer accessoires’, zegt Vincent Fosty, specialist in technologie, media en telecommunicatie bij Deloitte Belgium.