De war for talent woedt heviger dan ooit. Het aantrekken van de juiste werknemers blijft een serieuze uitdaging. Dat blijkt ook uit het recente Deloitte 2019 Global Human Capital Trends-onderzoek waar maar liefst 70 procent van de respondenten het rekruteren als een belangrijk probleem omschrijft. 16 procent ziet het als een van de drie meest urgente problemen waarmee hun organisatie nog in 2019 te maken krijgt.
In een veranderende arbeidsmarkt waar de kandidaat het voortouw neemt, worden bedrijven gedwongen om hun aanbod voor zowel potentieel als bestaand talent te herzien, zodat ze de mensen met de nodige vaardigheden kunnen aantrekken én behouden om te kunnen groeien in het digitale tijdperk.
De verwachtingen over het concept ‘werk’ verschuiven. Volgens onze recente studie zegt twee derde van de werknemers in de EMEA-regio dat ze hun beslissing om al dan niet bij een bedrijf te solliciteren of in te gaan op een aanbod, zouden laten afhangen van de flexibiliteit (en beschikbaarheid) van digitale tools die nodig zijn voor hun werk. Met andere woorden, een bedrijf dat zijn werknemers niet kan of wil ondersteunen met de juiste technologie om samen te werken, te innoveren en creatief te zijn – ook wel bekend als de digitale werknemerservaring – zullen moeite hebben om de juiste talenten aan te trekken of zelfs te behouden. Dat laatste zal zelfs een grotere uitdaging zijn, aangezien 70 procent van de respondenten vindt dat hun huidige werkgevers veel meer belang moeten hechten aan de digital employee experience.
Maar wie is verantwoordelijk voor het creëren van een positieve employee experience? Dat moeten werkgevers eerst zien te identificeren. En dat is blijkbaar een probleem: meer dan een vijfde van de respondenten weet niet wie ze hiervoor in hun bedrijf moeten contacteren. En dat is een serieuze barrière.
Barrières slechten
Simpel gezegd, de digital employee experience kan er alleen maar komen door twee bedrijfsafdelingen te laten samenwerken: it en hr. Hr wordt vanouds aangezien als de gatekeeper op het vlak van werknemerservaring. En als je ‘digital’ zegt, wordt er in veel bedrijven automatisch naar de it-afdeling doorverwezen. Wanneer de twee diensten bij elkaar worden gebracht, kan de verwarring nog groter zijn over wie wat verantwoordelijk is voor welk stuk. Bijna de helft (49 procent) van de werknemers weet niet of ze dan met hr of it moeten praten over hun problemen met digitale ervaringen.
Voor veel organisaties is net die samenwerking tussen die twee afdelingen de uitdaging – slechts 21 procent van de respondenten zegt dat dat hr en it bij hun werkgever nu al de hele tijd samenwerken. Ironisch genoeg is het gebrek aan teamwerk tussen deze twee divisies de oorzaak van de barrière om werknemers te helpen efficiënter (samen) te werken.
Voor de meeste werknemers is het duidelijk: hr en it laten samenwerken. Om een echte digital employee experience te kunnen bieden, met toegang tot de apparaten en apps die werknemers nodig hebben, is een technologische basis nodig die toegang en compliance kan beheren en tegelijkertijd toch flexibel is. Dat is uiteraard de taak van it. Om er zeker van te zijn dat de gekozen technologie geschikt is, moet je echter in kaart brengen wat de werknemers echt nodig hebben, hoe ze dit nodig hebben, gecombineerd met een breder inzicht in wat mensen buiten hun werkomgeving ervaren/gebruiken en hoe die inzichten op de werkplek van pas kunnen komen. Kortom, het menselijke element. En dat is uiteraard een kolfje naar de hand van de hr-afdeling.
Betere ervaring, betere prestaties
Als ze dit doen, kunnen bedrijven veel winst boeken: op het vlak van bedrijfsresultaten en groei, maar ook in het aantrekken van talent. Een betere digital employee experience en progressieve cultuur doet kandidaten je organisatie beoordelen als een topplaats om te werken. Het onderzoek toont een direct verband aan tussen het leveren van een positieve digitale werknemerservaring en beter presterende organisaties. Het toont ook aan dat werknemers die de vrijheid krijgen om te werken met hun persoonlijke toestellen, die vanaf hun eerste werkdag toegang hebben tot diverse productiviteitsapps en via elk toestel toegang hebben tot apps, eerder werken voor bedrijven met een hoge of supersnelle groei.
Het is duidelijk dat het bieden van een digitale werknemerservaring eerder zal leiden tot betere bedrijfsprestaties, voortgestuwd door een geëngageerd en positief ingesteld personeelsbestand. Om dat te bereiken, is dus de samenwerking tussen hr en it van primordiaal belang. Een combinatie van weten wat werknemers willen en het juiste technologiekader voorzien om de apps, apparaten en tools te leveren die ze willen, op de manier die ze willen.
Doe dat goed, dan sta je als bedrijf veel sterker in de war for talent en ben je klaar om succesvol in het digitale tijdperk te treden.
Leon de Werker, senior regional directeur Benelux bij VMware