Facturatie en debiteurenbeheer zijn onlosmakelijk verbonden aan het runnen van een onderneming. Er kruipt echter vaak heel wat tijd in en vaak zijn de procedures ook inefficiënt. De startup Recovr zag daar een gat in de markt en besloot met hun platform dit probleem te verhelpen. Wij spreken met oprichter Alessandro Drappa.
De startup werd zo’n 1,5 jaar geleden opgestart door Alessandro Drappa, samen met zijn vader Gerardo Drappa. ‘Mijn vader, met al zijn financiële ervaring, en ikzelf merkten dat heel wat kmo’s hun debiteurenbeheer slecht beheerden, waardoor ze veel geld en tijd verloren. We besloten dat dit een stuk efficiënter kon door middel van geautomatiseerd kredietmanagement en het beheren van de financiële flow.’
Via Recovr kunnen alle partijen die bij credit management betrokken zijn, denk maar aan call centra, advocaten, … op één centraal platform communiceren. ‘Bovendien hebben we het invorderingsproces volledig geautomatiseerd. Met één druk op de knop speel je het klaar. Heel wat zaakvoerders van kmo’s lopen verloren in de verschillende mogelijkheden van debiteurenbeheer, terwijl ons platform alles netjes centraliseert. Afpuntingen, aanmaningen, ingebrekestellingen door middel van een aangetekende brief, het inschakelen van een deurwaarder, het kan allemaal via Recovr.’
Klanten
Ondertussen werd het platform getest, haalde de startup een eerste beperkte funding op en zijn er al betalende klanten. ‘Van in het begin hebben we ervoor gekozen om enkel met betalende klanten te werken, we willen geen niet-betalende klanten. Enkel zo kunnen we de waarde van ons platform duidelijk maken. We zijn nu klaar om te groeien en beschikken ondertussen over drie technische medewerkers die ons ondersteunen’, geeft Drappa aan.
De bedoeling is alvast om het platform nationaal uit te rollen op korte termijn. ‘We moeten investeren in sales en marketing en bijkomende klanten winnen. We bekijken ook de mogelijkheden om met distributeurs en bijvoorbeeld it-bedrijven te gaan samenwerken. Ondertussen integreren we al met andere platformen en voeren we gesprekken met bijkomende partners. Gaat België overstag, dan kijken we ook over de grenzen. Frankrijk staat alvast voor 2020 op de roadmap. We zijn ervan overtuigd over een performant platform te beschikken. De gebruikers zijn enthousiast, nu komt het er op aan om meer klanten te overtuigen. We merken dat klanten het niet gewend zijn om commissie te betalen voor het innen van hun facturen en incasso. Wij werken echter met een vaste maandelijkse abonnementskost en dat is wennen voor de klant.’
Tijdbesparing
Echte concurrenten die een volledige totaaloplossingen bieden op het vlak van debiteurenbeheer zijn er niet. ‘Er zijn wel een aantal concurrenten, maar die focussen ze zich vaak slechts op één aspect. Daar onderscheiden we ons dan ook van de rest. Gebruikers van ons platform kunnen maar liefst 80 procent tijd besparen omdat ze hun onbetaalde facturen niet zelf meer moeten opvolgen. Ze winnen tijd, besparen geld en krijgen hun facturen sneller betaald.’