Verzekeraar Vivium heeft bedenkers van innovatieve tools, die verzekeringsmakelaars helpen in hun digitale transformatie, in de bloemetjes gezet. Hiervoor reikte het de Vivium Digital Awards uit in vier categorieën. Hiermee wil de verzekeraar een ontmoetingsplaats creëren en een platform bieden voor innovatieve digitale oplossingen die makelaars vooruithelpen.
In Docks Dome in Brussel werden voor het eerst de Vivium Digital Awards uitgereikt. De prijzen zijn uitgereikt voor digitale oplossingen die de kantoorefficiëntie en klantentevredenheid vergroten. Uit de meer dan zeventig projecten, waarvan 25 ingediend door makelaars, koos een externe jury vier winnaars: twee bestaande projecten en twee beloftevolle ideeën. Het gaat om DeeCide, Easyvest, MyFaro en WeGroup (zie kader). Alle winnaars ontvingen een geldprijs om de projecten verder te ontwikkelen.
’Digitale vernieuwing komt de klant in de eerste plaats ten goede’, vertelt Hilde Vernaillen, ceo van Vivium. ‘Nieuwe technologieën zoals chatbots, robotica en kunstmatige intelligentie kunnen we inzetten om onze processen te versnellen en klantvriendelijker te maken. Vivium wil die digitalisering in het netwerk van de Belgische makelaars stimuleren. Zij vervullen immers een belangrijke rol als aanspreekpunt en vertrouwenspersoon van onze verzekerden. Daarom willen we hen helpen de efficiëntie in hun kantoor te verhogen en hun klanten nog beter te verzekeren met persoonlijk advies. Vanuit die gedachte ontstonden de Vivium Digital Awards.’
Prijzen
Meest Beloftevolle Initiatief Klantentevredenheid: Easyvest
In 2015 startte Easyvest online met het verlenen van financieel advies. Op vraag van hun klanten kwamen ze in aanraking met de verzekeringswereld en ontwikkelden ze vanuit hun bestaande it-infrastructuur een online-tool om levensverzekeringen honderd procent online af te sluiten én op te volgen.
Beste Project Klantentevredenheid: MyFaro
MyFaro is een softwaretool ontwikkeld voor financiële tussenpersonen die naast een overzicht ook een inzicht willen krijgen én geven in de financiële situatie van hun klanten. Het softwarebedrijf werd in 2017 opgericht door Bart Vanhoutte en Wim Van Kerckhoven. Sinds begin dit jaar zet ook Luc Verhaert zijn ervaren schouders onder het project.
Meest Beloftevolle Initiatief Kantoorefficiëntie: We Group
WeGroup ontwikkelde Louise, een virtuele kantoormedewerker die 24/7 is in te zetten bij analyses, administratieve processen en een efficiënter schadebeheer. Vanuit meer dan negentig verschillende databronnen schetst de digitale toepassing in minder dan vijf minuten een beeld van de behoeften en het risico van de klant.
Beste Project Kantoorefficiëntie: OpenBroker
DeeCide ontwikkelde OpenBroker, een tool die het proces voor multi-tarifering eenvoudig en intuïtief maakt. De makelaar kan deze tool gebruiken om in sneltempo het geschiktste aanbod voor zijn klant te selecteren. Met één muisklik, kan hij de voorgestelde verzekeringen van de verschillende verzekeraars raadplegen.