Het is een bekend probleem in veel organisaties: grip krijgen op it-projecten. Developers zijn schaars en soms lijkt de it-afdeling op een eiland te zitten. Hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat afdelingen of teams beter met elkaar communiceren? Hoe zorgen we ervoor dat ze elkaar beter begrijpen, kennis delen en dus ook versterken?
De beste vormen van innovatie ontstaan wanneer we impact kunnen maken. Het is dan ook geen toeval dat veel van de grootste innovaties werden gedaan in tijden van oorlog of crisis. Het huidige probleem: de it-afdeling heeft vaak geen weet van de obstakels waarmee non-it-collega’s te maken hebben. En dus is de eerste stap it-afdelingen inzicht geven in de frustraties van collega’s. Op die manier kunnen it’ers in een vroeg stadium meedenken over de oplossing en het resultaat ook ervaren.
Trainen en ondersteunen
In een ideaal situatie werken it-afdelingen en niet-ict’ers samen aan een oplossing. Daarom stappen steeds meer organisaties over naar een digitale omgeving of software die deze samenwerking faciliteert.
Een groot voordeel van een platform of digitale omgeving waar it-afdelingen samen met niet-ict’ers werken, is dat het schaduw-it tegengaat. Want veel organisaties zien innovatieve teams en proactieve collega’s aan de slag gaan met geavanceerde Excel sheets en zelf aangeschafte tools om projecten te managen. Het zijn oplossingen voor specifieke problemen, maar tegelijkertijd oplossingen die buiten de verantwoordelijkheid en controle van de it-afdeling vallen. Dit kan grote veiligheidsrisico’s met zich meebrengen. Een gebrek aan centrale controle en veiligheid kan er namelijk toe leiden dat gevoelige bedrijfsgegevens uitlekken, of dat het systeem vatbaar is voor cyberaanvallen. Door software te faciliteren waarmee afdelingen kunnen samenwerken en zelf applicaties voor bedrijfsspecifieke problemen kunnen ontwikkelen, ga je de wildgroei van software tegen. Daarnaast krijgt de it-afdeling de kans om toezicht te houden tijdens het ontwikkelproces en de andere afdelingen te ondersteunen.
Heb je de software en teams bij elkaar? Dan is de volgende stap een Center of Excellence. Dit is een centraal punt waarbij kennis van it en citizen developers samenkomt. Zo’n innovatielab heeft verschillende voordelen. Het biedt een centrale ontmoetingsplek voor ‘innovators’ vanuit het hele bedrijf en er is direct overzicht over de bedrijfsactiviteiten binnen een organisatie. In experimenten gaan innovatieve collega’s aan de slag met oplossingen voor specifieke problemen. Een Center of Excellence versterkt niet alleen de samenwerking. Het motiveert collega’s vanuit alle teams om constant op zoek te gaan naar efficiëntere processen en samen te werken met de it-afdeling.
It’er op elke afdeling?
In de ideale wereld zou je een it-professional op elke afdeling plaatsen. Maar de huidige schaarste aan vaardige developers laat dit helaas niet altijd toe. En dus moet je als bedrijf ‘outside the box’ denken. Dat begint vaak met kleine stapjes. Eerst zorg je dat de problemen op de bedrijfsvloer merkbaarder worden voor it. Vervolgens ‘activeer’ je een nieuw soort developer binnen je bedrijf, aangestuurd door het it-team en het Center of Excellence. Daarna kun je misschien experimenteren met het implementeren van scrum binnen je hele bedrijf – dus niet alleen op de it-afdeling. Zo kan de mindset van je nieuwe innovatielab zich uitspreiden in elke hoek van je organisatie.
Hoe dan ook, slimmer innoveren begint nooit met een focus op welke resources er in jouw organisatie ontbreken, maar door te kijken naar hoe je de assets die je wél hebt beter kunt benutten.
Chris Obdam, ceo en oprichter van Betty Blocks