In tijden van agility en disruptie komt een nieuwe categorie van software opzetten: connected planning. Want bedrijven willen snel scenario’s kunnen opmaken en deze delen binnen de organisatie. En dat terwijl alles met elkaar is verbonden. Softwarebedrijven als Anaplan zijn voorloper in deze evolutie.
‘Vroeger konden we nog vrij goed inschatten hoeveel wagens we zouden verkopen en welke types dat moesten zijn. Vandaag heb je geen idee of de consument nu voor een elektrische, hybride of traditionele wagen gaat. Maar je moet altijd wel snel kunnen schakelen en plannen.’
Aan het woord is Michael Tickle van automagnaat Jaguar Land Roover, klant van het cloud planning software bedrijf Anaplan. Het is een van die grote bedrijven die de voorbije jaren zijn karretje aan deze relatief nieuwe vorm van cloud software heeft gehangen.
Alles aan elkaar
Met connected planning software komt een nieuwe categorie opzetten. ‘Bedrijven moeten snel en efficiënt kunnen plannen. De omgeving waarin ze opereren verandert steeds sneller, en dat gaat van concurrentie die van alle kanten komt tot politieke en regelgevende veranderingen. Agility is vandaag echt cruciaal’, vertelt Simon Tucker, die bij Anaplan als chief planning officer een soort van evangelist is voor het connected planning-aanbod van het bedrijf. ‘Planning en modellen werden tot voor kort ook altijd gezien in een finance context, maar het gaat intussen breder dan dat.’
Feit is dat vandaag heel veel domeinen met elkaar verbonden zijn in een organisatie. ‘Voor mijn bedrijf is de zogenaamde rfq centraal of de request for quotation. Dat is de lijst met alle vereisten en specificaties vanuit al onze klanten’, vertelt Enrico Righini, die controlling manager is bij Ask Industries, een Italiaans bedrijf dat muzieksystemen levert voor onder meer wagens. Het bedrijf levert zo meer dan tweeduizend verschillende versies of modellen van hun systemen en die rfq is hiervoor de leidraad. ‘Maar zo’n rfq heeft ook impact op heel veel andere domeinen, zoals onze P&L, ons verkoopbudget, ons investeringsbudget en de balans. Alles hangt aan elkaar. Maar als je plant zoals voorheen en binnen een traditionele manier van werken, dan moet je de hele tijd data kopiëren’, vertelt hij.
Lonely spreadsheet
Grote bedrijven doen planning heel vaak nog via de traditionele manier: Excel. En dan krijg je verhalen van Excels die behoorlijk tijd vragen vooraleer ze geopend worden, zo zwaar zijn ze geworden. ‘Bovendien leent zo’n spreadsheet zich niet goed tot samenwerken. Het is vaak een lonely spreadsheet’, merkt Simon Tucker van Anaplan op.
Maar omdat er zo snel en gezamenlijk beslissingen moeten worden genomen, is deze aanpak niet meer aangewezen. Een van de eerste projecten van Anaplan was dat bij HP. Daar was in 2013 hun hele proces rond het inschatten en inplannen van sales quota voor hun verkopers, een cruciaal onderdeel voor zo’n type van bedrijf, traag, grotendeels manueel (lees: via Excel) en niet altijd even transparant. Via hun toepassing konden ze alle deelnemers van zo’n quotaproces – van sales, finance en operations tot hr – integreren en betrokken houden. ‘Soms beginnen projecten in het domein van verkoop, soms rond finance. Maar intussen zien we ook al twee of drie use cases tegelijk opduiken bij nieuwe klanten’, aldus Tucker.
Marktleiders
De insteek legt Anaplan alvast geen windeieren. Het bedrijf is, volgens Gartner, in de markt van cloud planning & analysis leider samen met Adaptive Insight (nu overgenomen door Workday) en Oracle. In de markt rond sales & operational planning is de markt een stuk meer gefragmenteerd en duiken een een tiental namen in het Gartner leaders quadrant, waaronder SAP, Logility en Anaplan zelf.
Maar het gaat hard. Bij de laatste bekendmaking van de resultaten ging de omzet zowat met de helft de hoogte in. Anaplan mag bovendien grote namen tot zijn klanten rekenen. Het gaat om grote projecten. ‘Voor ons was het het duurste it-project ooit, na ons erp-project dan’, vertelt Enrico Righini van Ask Industries.
En erp?
Het gebruik van de cloud heeft planning alvast een nieuw elan gegeven. Het lijkt er alvast op dat de jonge planningbedrijven als Anaplan, maar ook Adaptive Insight/Workday de gevestigde namen in bedrijfssoftware als SAP, IBM en Oracle danig het vuur aan de schenen leggen. Die nieuwe bedrijven vertrekken allemaal van een puur cloud-aanbod.
Er mag dan wel planning zitten in de p van erp. De new kids on the block spelers bevestigen dat in het tijdperk van cloud en digitale transformatie er op het vlak van planning extra noden zijn gekomen in bedrijven. Want de lonely spreadsheet doet het al lang niet meer.