Rond virtual reality (vr) en augmented reality (ar) draait een hele industrie rond. LucidWeb is actief in beide domeinen en wil de technologie breder toegankelijk maken. De Belgische startup is klaar om je via je browser een geweldige vr-ervaring te bieden. Een gesprek met Leen Segers, oprichter van de startup.
Sinds 2017 timmert Segers aan de weg. ‘In het begin nog met een co-founder, maar ondertussen sta ik alleen aan het roer en stuur ik het team aan. Met ons white-label-distributieplatform helpen we (publieke) broadcasters en andere bedrijven om hun content in vr en/of ar bij het publiek te krijgen via de internetbrowser. Dit uiteraard op een supervlotte manier, meer dan het doorgeven van een url is niet nodig. Een proces waarbij onze technologie voor elke browser de passende ondersteuning biedt, waardoor een kwalitatieve en stabiele presentatie kunnen garanderen. Dit kan via een vr-headset, maar net zo goed via de desktop of een smartphone. Dat verlaagt de drempel, want er is geen extra apparatuur nodig. We zijn begonnen als een agency, maar ondertussen zetten we dus ons eigen platform in de markt. Ons browser based platform LucidWeb Pro werd exclusief voorgesteld op het Filmfestival van Venetië en de eerste reacties waren alvast enthousiast. Er zitten dan ook heel wat andere samenwerking in de pijplijn.’
Europa
Segers heeft met LucidWeb alvast steile ambities. ‘Momenteel tellen we met de VRT één klant in België. We spelen dan ook op Europees niveau. We willen het komende jaar stevig groeien, ook in aantal medewerkers. Dit om snel te kunnen opschalen. Er zijn wel enkele concurrenten, zeker in de Verenigde Staten. Ik durf wel te stellen dat we hier in Europa op het vlak van vr/ar verder zijn dan in de States, zeker als je kijkt naar storytelling in vr. Momenteel bevinden de belangrijkste studio’s zich in Europa. Ons platform is perfect om deze hoogstaande content naar een breder publiek te brengen, dus een oversteek hoeft alvast niet. Ook heb je als klant helemaal geen technische kennis nodig en kun je met ons platform je verhaal snel omzetten in een volledig nieuwe gebruikservaring. Dus de threshold voor de audiovisuele sector om LucidWeb Pro te gaan gebruiken ligt ook uitzonderlijk laag: je hoeft geen 3d-ontwikkelaars of -designers aan te nemen. Elk digitaal team kan ermee weg. Momenteel draaien we een closed-beta, maar begin november willen we starten met de commerciële uitrol.’
Samenwerken met toonaangevende namen
Wereldwijd is er veel interesse. ‘Nochtans staat ar nog voor de grote doorbraak, terwijl vr een beetje is blijven hangen. Netapp, Welt en Arte France zijn enkele grote namen waarmee we samenwerken. Voor hen maken we hun vr -of ar-content veel breder beschikbaar en optimaliseren we de ux/ui op zowel smartphone, desktop als in de ar/vr-headset Vaak investeren ze in producties, maar bereiken ze toch niet het beoogde publiek en is de return-on-investment eerder beperkt. Via ons platform kunnen ze de content op een andere manier bij het publiek krijgen.’
Of er dan helemaal geen struikelblokken zijn? ‘Natuurlijk wel, daarmee wordt elke startup geconfronteerd. Ik heb mijn handen meer dan vol, maar als ceo ben je daarenboven continue op zoek naar kapitaal als ook de juiste mensen om het bedrijf toe te laten snel te groeien. Zo zal er binnenkort bijkomend geïnvesteerd moeten worden en kijk ik ook uit naar een co-founder, die als cto naast me staat. Naast een cto, ben ik ook continu op zoek naar senior professionals met aanvullende skills die mijn passie voor vr/ar delen. Met de recente pers rond de lancering van het platform LucidWeb.pro hoop ik zo makkelijker geïntroduceerd te worden tot experts met een liefde voor spatial computing.
Het was nooit mijn ambitie een tech-startup alleen te leiden, ik ben vandaag ‘sole founder’ omwille van verscheidene gebeurtenissen. Ik heb vaak de keuze gehad om te stoppen of toch verder te gaan, als was het alleen. Mijn passie voor de sector was telkens doorslaggevend. Maar dat betekent niet dat ik besef dat een c-level-team noodzakelijk is om snel te groeien, dus het vinden van de juiste mensen is momenteel een prioriteit. En dit is ook de mening van investeerders, ze zien nu eenmaal graag een team aan het hoofd van een startup staan.’