We leven online. Steeds meer van onze activiteiten verlopen via een netwerkverbinding. We zijn altijd beschikbaar, altijd geconnecteerd. We zijn digitaal. En deze tendens trekt zich ook door in het bedrijfsleven, waar de toename van grote bandbreedte en de groeiende datastroom de ideale geleider vormt voor digitale transformatie.
Het aantal interconnecties neemt in het wereldwijde ondernemingslandschap alsmaar toe. Dat hoeft niet te verbazen. (Inter)connectiviteit staat centraal in elke moderne onderneming, meer nog, ondernemen zonder een internetverbinding is onmogelijk geworden. Van administratie tot management, productie tot marketing of verkoop tot aankoop, het web en connectiviteit hebben een impact op zowel traditionele als nieuwe werkwijzen en zullen steeds meer aan de basis staan van zowat alle innovaties, technologieën en nieuwe businessmodellen.
Met het aantal connecties stijgt uiteraard ook de vraag naar bandbreedte. Uit cijfers van Cisco blijkt dat het wereldwijde datacenter ip-verkeer vanaf 2018 de komende vijf jaar zal verdrievoudigen. Globaal zal het datacenter IP-verkeer tussen 2016 en 2021 groeien met een samengestelde jaarlijkse groei van 25 procent.De globale vraag naar internationale bandbreedte steeg in 2017 met 52 procent. In België verdubbelde het datavolume in vaste netwerken elke dertig maanden sinds 2005 (Datanews). Grote bandbreedte maakt de weg vrij voor een verdere groei van het web en wan-verkeer en zal volgens Gartner de kaap van 8200 Terabits ronden tegen 2021.
Wereldtop
Ook België zit op het juiste spoor naar een digitale revolutie. De Belgische data-infrastructuur hoort bij de meest moderne ter wereld. Volgens het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) heeft 95,5 procent van de Belgen toegang tot een breedbandverbinding. De laadsnelheden zijn slechts in weinig landen sneller dan in België.
Hoewel België nog steeds een kleine markt is vergeleken met het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Frankrijk, groeit onze digitale infrastructuur en technologisch ecosysteem zienderogen en wordt de nodige moeite gedaan om de bestaande grenzen te verleggen. Zo is er een Belgische digitale langetermijnvisie. Deze heeft vijf prioriteiten: infrastructuur, veiligheid, vertrouwen, digitale vaardigheden en een digitale economie en overheid.
Meer dan technologie
De groeiende connectiviteit en datastroom en de toename van flexibele on-demand grotebandbreedte-oplossingen stuwen niet alleen de internationale economie voorwaarts, ze zijn ook een sterke geleider voor de digitale transformatie. Bedrijven optimaliseren hun netwerktopologie, stellen hun noden op vlak van grote bandbreedte bij en besteden meer aandacht aan het aanstellen van de juiste netwerkproviders, die op hun beurt een gezonde groei mogen verwachten door de snelle toename van digitaal verkeer.
Technologieën zoals machine learning, artificiële intelligentie en automatisatie leveren de efficiëntie op waarnaar bedrijven verlangen. Gesprekken over digitale transformatie draaien dan ook meestal rond technologie. Maar digitale transformatie is meer dan technologie. Verschillende trends tonen aan dat de geavanceerde competitieve positionering van succesvolle bedrijven niet alleen bepaald wordt door de technologieën die ze zich eigen maken maar, belangrijker, gebaseerd zijn op de strategieën die hun leidinggevenden uitrollen.
Digitale transformatie draait daarnaast rond business empowerment, de juiste opleiding en begeleiding van medewerkers en de manier waarop technologische innovaties worden geïmplementeerd. De key drivers van digitale transformatie zijn profitabiliteit en klanttevredenheid. Dit besef heeft niet iedereen. Er zijn genoeg voorbeelden van organisaties die het tempo van de digitalisering niet aankunnen en managers die het strategisch bos door de bomen niet meer zien.
Sarah Hachi-Duchêne, regionaal verkoopdirecteur Benelux bij Colt Technology Services