Machine learning (ml) en kunstmatige intelligentie (ai) zijn aan een opmars bezig. Toch worstelen veel bedrijven ermee. Zonder de vertaalslag naar effectieve oplossingen kun je er immers niet gek veel mee. En daar ligt de business waarop de startup ML2Grow zich richt.
Bij ML2Grow groeperen ze specialisten in ml en ai. Meer nog, ze halen talenten terug naar België. ‘Veel experten zijn de afgelopen jaren naar het buitenland getrokken, om daar te gaan werken. Hoewel ze de projecten daar vaak interessant vinden, missen velen hun heimat. Met ML2Grow willen we dit talent terug naar België halen en hen hier dezelfde uitdaging bieden. Zo brengen we de top in België bij elkaar. Met onze startup bieden we hen een valabel alternatief voor het verre buitenland’, geeft ceo Joeri Ruyssinck aan.
Niet stoppen bij een plan
De startup werd opgericht in 2017 en koos voor een langzame start. ‘We hebben eerst de markt in kaart gebracht om de pijn te vinden en te ontdekken waar we het verschil kunnen maken. We merken dat er nood is aan het implementeren van ml en ai. We vergelijken het met een huis bouwen. Er zijn een aantal kenniscentra die een prachtig plan aanleveren, maar aan aannemers en begeleiding bij het bouwen ontbreekt het. Die leemte willen wij invullen. Wij nemen projecten van A tot Z aan en zorgen voor de vertaalslag naar de business. We staan aan de zijde van de klant bij de implementatie en gaan voor rendement.’
Op een specifieke sector focussen ze zich momenteel niet bij ML2Grow. ‘Hoewel we maatwerk leveren, zonder elke keer van een wit blad te vertrekken, zien we dat oplossingen meestal bruikbaar zijn in verschillende verticals. We zijn dan ook in meerdere sectoren actief. In de maritieme sector voeren we projecten uit met Brabo, Portplus+ en nog enkele spelers waar we onzekerheden in de planning wegwerken met onze technologie, om maar een voorbeeld te noemen. Ons team telt ondertussen een vaste kern van een zestal personen, maar we kunnen snel schakelen met freelancers.’
Meer dan een hype
Vlaanderen mag dan de uitvalsbasis zijn van de startup, het stopt niet aan de grenzen. ‘We willen specialisten en talent lokaal kansen geven, zonder permanent naar het buitenland te moeten verkassen. Maar uiteraard kijken ook wij over de grenzen. Ook daar zien we weinig concurrenten die de vertaalslag maken naar de business. We profileren ons dan ook met onze kennis en het volledige vervolgtraject. Een oplossing is maar zo goed als het rendement dat eruit voortvloeit. Tot op de dag van vandaag merken we nog dat er een hype heerst rond ai en ml, maar er zit ook veel kaf tussen het koren. Er zijn nog heel wat misvattingen rond de mogelijkheden.’
Maatwerk
Bij ML2Grow geloven ze in een aanpak op maat. ‘Ai-producten vormen een goede basis maar wij kiezen bewust voor maatwerk. Daar zit volgens ons de waarde. Elke klant is anders, dus een standaardproduct schiet vaak tekort. We hebben modules en platformen waarmee we snelheid kunnen maken’, zegt Ruyssinck.
De toekomst oogt alvast mooi. ‘We surfen mee op de golf en zien de laatste maanden een verandering in mindset. Het ongeloof is weg en bedrijven zien dat oplossingen werken bij concurrenten en willen ook met ai en ml aan de slag. De markt beweegt en steeds meer sectoren tonen interesse. We zien ons als een voortrekker om dit proces te versnellen. We verkondigen dan ook waar we kunnen de meerwaarde van ai en ml’, besluit Ruyssinck.