De Nederlandse doe-het-zelf-zaak Praxis en zijn Belgische zusterbedrijven BricoPlanit en Brico, alle onderdeel van Maxeda, vervangen het SAP ECC erp-platform door SAP S/4Hana. De overstap maakt volgens de keten realtime analyses, betere klant- en productinzichten en een omnichannel-marktbenadering mogelijk. SAP-partner Capgemini verzorgde het implementatietraject.
Maxeda heeft drie doe-het-zelfformules: Praxis in Nederland, BricoPlanit in België en Brico in België en Luxemburg. Het erp-platform vormt de basis voor een retail-omgeving die meerdere formules, landen en talen ondersteunt.
Erp-systeem als basis voor omnichannel-strategie
Erik Cuypers, cio bij Maxeda, ziet het SAP S/4Hana-platform als fundering voor een omnichannel-omgeving. ‘Hiermee kunnen we nog veel sneller inspelen op klantbehoeften, veranderende marktomstandigheden en onze eigen behoefte om op een agile wijze online met offline te verbinden.’
De overstap naar S/4Hana is de eerste stap in de digitale transformatie van Maxeda. Na de ingebruikname van S/4Hana zullen Maxeda en Capgemini de transformatie verder doorzetten en nieuwe SAP-functionaliteiten en wijzigingen agile implementeren. Op de vraag om welke functionaliteiten en wijzigingen het gaat, heeft Maxeda nog niet gereageerd.
Capgemini en Maxeda
Capgemini en Maxeda werken sinds 2008 samen. Begin dat jaar verkocht het detailhandelsconcern Maxeda It Services (voorheen Vendex KBB It Services) aan de automatiseerder. Er werkten toen een kleine driehonderd mensen. Veel van het it-werk is sindsdien ge-offshored. Maxeda is ook stukken kleiner geworden. Naast de klusketens waren de warenhuizen V&D, Hema en Bijenkorf, de modewinkels Hunkemöller en restaurantketen La Place onderdeel van het concern. Die winkelketens zijn inmiddels allemaal verkocht; Maxeda DIY richt zich geheel op de doe-het-zelf-markt.