Hoewel er al enige tijd (cloud) alternatieven zijn voor vaste telefonie-oplossingen op eigen locatie, maken veel Belgische bedrijven nog steeds gebruik van een private automatic branch exchange. Wie is marktleider? En vooral: in welke markt?
Ook in tijden van cloud is de traditionele telefooncentrale of private automatic branch exchange (PABX of PBX) op locatie nog altijd het meest gebruikte communicatiesysteem. 81 procent van de Belgische bedrijven kiest hiervoor, nog steeds dus. Dat blijkt uit een analyse van Smart Profile op basis van meer dan 1.500 interviews bij Belgische organisaties met meer dan vijftig medewerkers. Dit op vraag van Computable België.
Mitel is marktleider
Uit de cijfers van Smart Profile blijkt dat deze PBX het vaakst wordt geleverd door Mitel. Deze heeft met negentien procent van de markt de meeste systemen in België op zijn naam staan. Alcatel-Lucent (ruim zeventien procent) en Unify (ruim zestien procent), wat een onderdeel is van Atos, volgen op kleine afstand.
Dat er nog veel systemen on-premise te vinden zijn, is deels terug te voeren op de lange levensduur van de telefooncentrales. Al is wel te verwachten dat het aandeel van de nieuwe voice-oplossingen de komende jaren zal toenemen ten koste van de traditionele PBX-systemen die er nu staan.
Grote verschillen tussen sectoren
Als de cijfers worden uitgesplitst naar marktsegment zijn er enkele duidelijke verschillen te zien. Zo is Alcatel-Lucent leidend in de publieke sector (overheid, onderwijs en gezondheidszorg).
Bij locaties van multinationals is Cisco de meest voorkomende communicatieoplossing en bij nationale organisaties is Mitel de populairste leverancier. Terwijl bij middelgrote bedrijven Unify de marktleider is. De PBX-markt mag de laatste jaren dan wel zijn geconsolideerd, op niveau van de sectoren is ze nog behoorlijk verdeeld.
Ook ziet Smart Profile in de analyse marktspelers terugkomen die zelf geen fabrikant van een communicatie-oplossing zijn, zoals Proximus. Deze levert communicatieplatformen via partners. Omdat de eindgebruiker tijdens de interviews toch deze leverancier en niet de fabrikant noemt, en het voor een deel ook installaties betreft die al enige tijd in gebruik kunnen zijn, zijn deze leveranciers voor de volledigheid apart weergegeven.
Alcatel-Lucent is markleider
Als je naast de penetratie van on-premise communicatie-oplossingen kijkt naar de capaciteit van het systeem, of het aantal extensies of werkplekken, dan ontstaat een ander beeld van de markt.
Waar Mitel de meest voorkomende oplossing is, blijkt Alcatel-Lucent met 24,1 procent het grootste aandeel te hebben op basis van werkplekken en extensies. Dit komt voor een groot deel doordat Alcatel-Lucent in de publieke sector veel voorkomt waar grote overheidsinstanties een belangrijke stempel drukken.
Een vergelijkbare situatie zien we bij Cisco die bij locaties van multinationals relatief vaker naar voren komt. Ook dit segment wordt gekenmerkt door grote locaties met veel medewerkers. Of hoe in de PBX-markt de ene marktleider de andere niet is.
Kleine aanpassing: Unify is een subdivisie van Atos. De overname werd voltooid in 2016.