Dominique Leroy wordt de nieuwe chief executive officer (ceo) van KPN. De Belgische staat bekend als een powerwoman die zegt wat ze denkt en doet wat ze zegt. Een bijna-Nederlandse managementstijl, die in België niet altijd wordt gewaardeerd. Wie is de huidige Proximus-ceo Leroy en wat kan KPN van haar verwachten?
IT Person of the Year, zo bestempelde Computable België Leroy eind 2015. Na een jarenlange carrière bij Unilever, was de topvrouw toen bijna twee jaar ceo bij de Proximus Group, het grootste telecombedrijf van het land. De redactie roemde vooral haar managementstijl en wat ze in die korte tijd bij het bedrijf had bereikt. Zo zorgde ze voor rust in de tent, na een jarenlange mediastorm over het hoge salaris en belangenverstrengeling van haar voorganger Didier Bellens. Hij werd anderhalve maand voor Leroys aanstelling ontslagen.
Reuring
Als ceo bij Proximus zorgde ook Leroy voor enige reuring. Onder haar leiding ontdeed het telecombedrijf zich van de naam Belgacom en van enkele submerken. Belgacom was ’s lands oudste aanbieder van telecomdiensten en heet sindsdien dus Proximus, wat voordien was voorbehouden aan de mobieletelefonietak. Leroy zorgde er ook voor dat de omzet van het concern eerder dan gepland weer groeide.
De grootste ophef die Leroy bij Proximus teweegbracht, was de begin 2019 aangekondigde reorganisatie. Zo’n 1.900 werknemers zouden hun baan kwijtraken, terwijl tegelijkertijd 1.250 anderen werden geworven, vooral ict’ers en personeel met kennis van digitale domeinen. Het plan stuitte op groot verzet bij de vakbonden en in de regering – nog altijd grootaandeelhouder in het Brusselse bedrijf. In de media wordt de 54-jarige ceo afgeschilderd als doelgericht en koelbloedig.
‘Hoe moeten we nu verder?’
Het vertrek van Leroy is in België groot nieuws. ‘Hoe moeten we nu verder?’, kopt De Morgen, die een van de vakbonden citeert. De bonden zijn verbolgen over de reorganisatie die nog lang niet is afgerond, terwijl Leroy nu zelf weggaat. Volgens de krant zorgt de overstap naar KPN voor een schokgolf. Andere kranten zoomen in op de reactie op de aandelenbeurs. Het aandeel Proximus zakte bij opening bijna drie procent. Zelf zegt Leroy in De Standaard dat ze bewust voor een avontuur in het buitenland kiest, nu haar kinderen daarvoor oud genoeg zijn.
Leroy krijgt bij KPN geen gemakkelijke taak. De vrouw die in haar vrije tijd marathons rent, moet zich bewijzen in een telecommarkt die anders in elkaar steekt dan de Belgische. In vergelijking met België is de markt in Nederland verder ontwikkeld, maar ook meer verzadigd. Telecombedrijven moeten meer moeite doen om zich te onderscheiden, onder andere met grote investeringen in 5G, streaming en het bieden van zakelijke diensten als it-beveiliging en -advies. Voor haar voorganger Maximo Ibarra had vooral dit laatste geen hoge prioriteit.
Vrouwen aan de top
Dat KPN met Leroy kiest voor een vrouwelijke ceo, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Los van het feit dat de Belgische over de juiste kwaliteiten beschikt om Ibarra op te volgen, helpt het dat KPN al jaren probeert om meer vrouwen in topposities te krijgen.
Het concern hanteert al sinds 2009 een vrouwenquotum. Dit betekent dat de onderneming ernaar streeft om op minstens dertig procent van de topposities vrouwen te hebben. Er is verplicht beleid, waarbij de shortlist voor hoge jobs altijd voor minimaal de helft uit vrouwelijke kandidaten bestaat. Toch was de bedrijfstop tussen 2012 en 2018 een mannenbolwerk. In 2012 vertrok Carla Smits-Nusteling als chief financial officer bij KPN. Zij werd opgevolgd door een man. In oktober 2018 werd Marieke Snoep aangesteld als directeur zakelijke markt.
Met de aanstelling van Dominique Leroy als ceo per december 2019, bestaat de directie nu dus uit één vrouw en twee mannen, te weten cfo Jan Kees de Jager en coo Joost Farwerck. Daarnaast heeft KPN acht topmanagers, onder wie twee vrouwen: directeur zakelijke markt Marieke Snoep en hr-directeur Hilde Garssen.