De bank Argenta ziet haar winst in de eerste jaarhelft met een derde zakken. De winst daalde tot 47 miljoen euro en dat kwam vooral door de oplopende it-kosten.
De trend naar digitalisering viel bij Argenta duidelijk te merken in de resultaten. De operationele kosten van de Antwerpse bank namen toe met 17 procent. Dit door extra investeringen in it-platformen en digitale diensten. Argenta is op dit vlak bezig aan een inhaaloperatie. Ook vorig jaar ging bij Argenta meer geld naar it om de digitale achterstand weg te werken.
Door die extra kosten ziet de bank de verhouding tussen kosten en inkomsten verslechteren. In de eerste jaarhelft moest het, volgens De Tijd, nog 75 euro uitgeven om honderd euro te verdienen. In 2018 bedroeg die ratio nog 51,8 procent.
Mislukte upgrade
Ruim een jaar geleden lag Argenta zwaar onder vuur. Na een mislukte upgrade van hun it-systeem kon Argenta onmogelijk zijn vier klassieke basisdiensten – bankkaart, bankkantoor, internetbankieren en mobiele app – tegelijkertijd voorzien. De bank gaf prioriteit aan de eerste twee, waardoor online en mobiel bankieren dagenlang onbereikbaar bleken.
Hoeveel de panne de bank heeft gekost, heeft Argenta nooit willen bekendmaken. Zelden kreeg een it-storing in ons land zoveel aandacht als toen.