Naarmate er nieuwe technologische mogelijkheden ontstaan, blijven de verwachtingen van klanten stijgen. Tegenwoordig eisen organisaties dat producten en applicatiefuncties worden geleverd en geïmplementeerd waar en wanneer dat nodig is. De uitvoering loopt echter het risico achterop te raken door ontwerp en zakelijke vereisten. Tenzij devops een strategische en filosofische invloed begint uit te oefenen.
Devops (het samenbrengen van software-ontwikkeling – dev – en software-operaties – ops) is nu natuurlijk al geruime tijd een van de populairste trends in het it-bedrijfsleven. Het is een cruciaal concept om bedrijven te helpen aan de eisen van klanten te voldoen door teams bij elkaar te brengen voor een betere samenwerking en innovatie. Volgens Deloitte zien organisaties die devops adopteren hun time-to-market dalen met 18 tot 21 procent.
Door de ballast die de ontwikkeling van software belemmert te verwijderen, worden de activiteiten gestroomlijnd en kunnen bedrijven sneller reageren op eisen van de markt. Tegelijkertijd stelt automatisering bedrijven in staat om bedrijfsdoelstellingen en processen op elkaar af te stemmen en zo sneller te herstellen van it-uitval. Deloitte meldt ook dat de snelle, door devops beïnvloede, klantvriendelijke release van nieuwe producten en diensten leidde tot een omzetstijging van 20 procent.
Allemaal goed en wel, de voordelen kennen we, maar devops is nog steeds een relatief nieuw onderwerp. Grootschalige acceptatie is over het algemeen traag. Het is belangrijk om op te merken dat devops meer is dan alleen de implementatie van nieuwe tools. Het draait allemaal om de verandering van diepgewortelde culturele gewoonten, de transformatie van bestaande processen en ervoor zorgen dat alle wijzigingen om de juiste redenen worden aangebracht. Omarm devops niet slechts omdat het een trend is. Doe het alleen als er duidelijkheid en een doel is.
Doorbreken van culturele gewoonten
Devops is geen team. Het is een cultuur van samenwerking, die een reeks best practices en operationele culturen oplevert. Soms worden bedrijven die een devops-aanpak willen hanteren, geconfronteerd met weerstand van werknemers die zich niet op hun gemak voelen bij verandering. Leiderschap moet van de top komen. Leidinggevenden moeten werknemers ondersteunen bij het beëindigen van de status quo en het afbreken van silo’s die een succesvolle implementatie belemmeren.
De motivatie voor devops stijgt wanneer de resultaten positief, concreet en waarneembaar zijn. Er is geen magische formule, maar met het juiste leiderschap en de juiste cultuur is de kans groot dat devops slaagt. Gartner schrijft dat 88 procent van de bedrijven van mening is dat de teamcultuur de grootste impact heeft op het vermogen van een organisatie om devops te laten slagen.
Veranderen nait efficiëntere processen
De beste manier om inefficiënties te identificeren, is door processen in kaart te brengen en te herkennen wat wel en niet werkt. Begin met het zoeken naar verspilling – gebieden waar middelen worden uitgeput zonder echte waarde te leveren. Een door silo’s beïnvloed gebrek aan communicatie kan bedrijven aanzienlijk vertragen en het risico bestaat dat elke afdeling denkt dat devops niet hun verantwoordelijkheid is. Sommige medewerkers kunnen huiverig zijn tegen het doorvoeren van veranderingen, wat onnodige vertragingen binnen het bedrijf zal veroorzaken.
Het is van vitaal belang om te begrijpen dat het niet alleen de verantwoordelijkheid van softwareontwikkelaars is om ervoor te zorgen dat de processen voor hen werken. Devops is een proces dat ontwikkelteams en andere it-stakeholders samenbrengt om één gemeenschappelijk doel te bereiken: sneller, kwalitatief beter werk leveren aan de markt.
Pas op
Met devops kunnen bedrijven elke taak stroomlijnen en automatiseren. Dat betekent echter niet dat devops geschikt is voor élk onderdeel van élk bedrijf.
Vaak kiezen bedrijven een aantal afdelingen om een devops-aanpak te testen met – meestal – het ontwikkelteam. De verleiding is dan om door te schalen in de hele organisatie zodra er positieve resultaten zichtbaar zijn. Het probleem daarmee is dat verschillende afdelingen allemaal verschillende behoeften en uitdagingen hebben en, zoals gezegd, een effectieve uitrol van devops vereist een verandering van processen en werkwijzen.
Organisaties moeten oppassen dat ze eerst nadenken over de specifieke zakelijke behoeften en niet slechts blindelings trends volgen. Vraag je dus af wat de doelstellingen zijn, voordat er ingrijpende reorganisaties doorgevoerd worden. Blijf leren en blijf vooral afstemmen op de behoeften van de klant.